Akademia Bachowska

3 - 9.02.2014
Article_more
Philippe Herreweghe to największy autorytet, jeśli chodzi o muzykę Bacha. W ciągu czterdziestu lat kariery był uczestnikiem rewolucji w podejściu do muzyki dawnej – od wydobycia jej z wykonawczego niebytu w latach siedemdziesiątych, przez modę na instrumenty historyczne, która trwa do dziś. Herreweghe – jak sam mówi – od zawsze poszukiwał sposobu, by muzykę barokową wykonywać jak najprościej. Przed ponad czterema dekadami założył w belgijskiej Gandawie chór Collegium Vocale Gent, który niestrudzenie dąży do jak najbardziej zgodnego z estetyką epoki wykonawstwa muzyki Bacha. Dla chórzystów, tak jak dla prowadzącego zespół Herreweghe, najważniejszy w muzyce wokalnej jest tekst i właśnie to podejście uczyniło ich śpiew przejmującym i autentycznym.

Marzeniem każdego muzyka zakochanego w epoce baroku jest wzięcie udziału w kursie mistrzowskim u solistów i koncertmistrzów Collegium Vocale Gent. W trackie Akademii Bachowskiej studenci nie poniosą żadnych kosztów uczestnictwa w zajęciach. Co więcej, próby słynnego chóru prowadzone przez samego maestra Herreweghe będą otwarte dla publiczności.

Koncerty Akademii Bachowskiej to jedno z najważniejszych wydarzeń muzycznych rozpoczętego właśnie roku. Na początek, 5 lutego mistrzowie z Gandawy wykonają młodzieńczą kantatę Bacha Ich hatte viel Bekümmernis BWV 21, motet Jesu Christ, meins Lebens Licht BWV 118 skomponowany na książęce uroczystości pogrzebowe oraz jedno z największych dzieł Johanna Sebastiana – Magnificat BWV 243. Bohaterami kolejnych koncertów będzie cała rodzina Bachów oraz inni kompozytorzy barokowi z Europy Środkowej. Ponieważ we Wrocławiu również nie brakuje doskonałych artystów zajmujących się wykonawstwem historycznym, 6 lutego zaprezentuje się Wrocławska Orkiestra Barokowa, jedyny w Polsce filharmonijny zespół grający na instrumentach dawnych. Choć orkiestra istnieje zaledwie od kilku lat, zdobywa sobie coraz większą renomę
i z powodzeniem współpracuje z najlepszymi solistami muzyki dawnej.

Efekty warsztatów Akademii Bachowskiej usłyszymy 7 lutego na koncercie kursantów pod batutą pochodzącego z Australii maestra Benjamina Bayla, jednego z najzdolniejszych młodych „barokowych” dyrygentów. W finale, 7 lutego, Collegium Vocale Gent prowadzone przez mistrza Philippe’a Herreweghe wykona Mszęh-moll BWV 232 nazywaną „Wielką”, uznawaną za najważniejsze dzieło muzyczne wszechczasów.

Będziemy zaszczyceni współpracą z Państwem przy Akademii Bachowskiej. Jesteśmy przekonani, że patronat nad tak prestiżowym wydarzeniem artystycznym utwierdzi renomę [nazwa] jako [radia/gazety/portalu] przekazującego wartościowe treści kulturalne.



.