Wydanie: MWM 03/2014

Kwestionariusz „Muzyki w Mieście" - Tomasz Daroch

Article_more
Gdybym nie był muzykiem, chciałbym być… piłkarzem.

1.      Główną cechą mojej osobowości artystycznej jest… ekstrawertyczna natura, która przekłada się na ekspresję muzyczną.

 

2.      Cechami, których szukam u partnerów estradowych, są… kreatywność, zaangażowanie, inspirujący kontakt między muzykami na scenie – cechy, które pomagają stworzyć niepowtarzalną interpretację dzieła.

 

3.      Główną zaletą mojego sposobu gry jest… To pytanie do publiczności. Staram się eksponować w swojej grze ładunek emocjonalny, spontaniczność, różnicowanie barw oraz bardzo dobrze przygotowany warsztat techniczny.

 

4.      Główną wadą mojego sposobu gry jest… Nie myślę o wadach, tylko dążę do perfekcji i na tym najbardziej się skupiam.

 

5.      Zdolnością zawodową, którą chciałbym posiadać, jest… umiejętność improwizacji w wielu gatunkach muzycznych.

 

6.      Gdybym nie grał na wiolonczeli, chciałbym grać na… saksofonie lub kontrabasie. Zdecydowanie grałbym muzykę jazzową.

 

7.      Spełnienie artystyczne to dla mnie… występowanie w najsłynniejszych salach koncertowych na świecie i pozostawienie po sobie nagrań, do których ludzie będą mogli powracać.

 

8.      Największym nieszczęściem dla mojej kariery zawodowej byłaby… niemożność gry na wiolonczeli.

 

9.      Lęk podczas występów przed publicznością wzbudza we mnie… Lęk nie towarzyszy mi podczas występów, odczuwam jedynie mobilizującą tremę.

 

10.  Gdybym nie był muzykiem, chciałbym być… sportowcem, a dokładniej piłkarzem. Bardzo lubię wszelką aktywność sportową.

11.      Słowo, którego nadużywam podczas prób, to… „słuchajcie…”

 

12.      Błędy, które najłatwiej wybaczam partnerom muzykom, to… niewielkie intonacyjne pomyłki, gdyż najważniejszy moim zdaniem jest przekaz emocjonalny oraz prowadzenie narracji, która zaczaruje publiczność.

 

13.      Mój ulubiony repertuar jest… Jeszcze kilka lat temu stwierdziłbym, że to Koncert wiolonczelowy h-moll Dvořáka. Do dziś uważam ten utwór za jeden z najwspanialszych, jednak rozbudowując swój repertuar, coraz ciężej jest mi stwierdzić, które z dzieł należy do moich ulubionych.

 

14.      Moi ulubieni kompozytorzy to… trudno wybrać spośród tak wielu mistrzów. Na pewno nie zamykam się na przedstawicieli jednej epoki. Beethoven, Brahms, Schumann, Poulenc, Szostakowicz, Lutosławski – to tylko kilku kompozytorów, których dzieła uwielbiam wykonywać.

 

15.      Moi ulubieni wykonawcy to… oczywiście nie tylko wiolonczeliści! Jeżeli jednak miałbym skupić się na nich, to podziwiam „ikony” takie jak Pablo Casals, Antonio Janigro, Mścisław Rostropowicz, Daniił Szafran, Bernard Greenhouse – ci muzycy zawsze mnie inspirowali i są moim zdaniem niezastąpieni.

 

16.      W muzyce nie cierpię ponad wszystko… Dopóki tworzą i wykonują ją ludzie, to w muzyce jest samo piękno.

 

17.      Cisza jest dla mnie… fenomenalnym zjawiskiem, które w muzyce jest bardzo istotne; szczególnie wówczas, gdy buduje napięcie, choć wydawałoby się, że jest to niemożliwe.

 

18.      Karierę chciałbym zakończyć… Wydaje mi się, że dziś jest zdecydowanie za wcześnie, abym myślał, jak zakończyć karierę.

 

19.      Obecny stan mojego umysłu… Stan marzeń i realizacji planów.

 

20.  Moje artystyczne motto to… Co cię nie zabije, to cię wzmocni.


Tomasz Daroch jest jednym z czołowych polskich wiolonczelistów młodego pokolenia, zdobywcą tytułu Grand Prix VIII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w 2011 roku. Studiował w Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Mannheim w Niemczech i w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, gdzie obecnie pracuje na stanowisku asystenta. Koncertował z najlepszymi polskimi oraz wieloma europejskimi orkiestrami i dyrygentami. Od wielu lat gra – wraz z siostrami – w rodzinnym trio fortepianowym Daroch Trio, a także w Polish Cello Quartet. Na szóstej płycie z serii Filharmonii Wrocławskiej Witold Lutosławski – opera omnia Tomasz Daroch z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka wykonuje Koncert wiolonczelowy. Wydanie płyt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Lutosławski 2013 – Promesa” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.