Wydanie: MWM 09/2014

Szczęśliwa czterdziestka dziewiątka

49. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans
Article_more
Dziesięciodniowy festiwal Wratislavia Cantans to aż trzydzieści pięć koncertów w czternastu różnych miejscowościach. Ponieważ wydarzenia odbywają się na całym Dolnym Śląsku, w szczycie festiwalowej gorączki melomani będą mogli wybierać wśród aż pięciu koncertów dziennie!

Na festiwal zawita najmłodsza orkiestra świata – Orchestra Suzuki di Torino składająca się z podopiecznych szkoły muzycznej stosującej japońską metodę Suzuki. Zaledwie kilkuletni artyści zagrają koncert „Musica di gioia” („Muzyka radości”). Maluchy wystąpią w ten sam dzień, co najdłużej działający zespół spośród festiwalowych gości, Collegium Vocale Gent istniejące już od czterdziestu czterech lat. Artyści jak zawsze zaprezentują się pod kierownictwem założyciela chóru – Philippe’a Herreweghe. Przeciwieństwem belgijskiego zespołu, którego wykonania uważane są za wzorcowe w nurcie wykonawstwa historycznego, będzie najbardziej kontrowersyjna grupa tegorocznej Wratislavii – zespół graindelavoix (pisownia właśnie taka: łącznie i małą literą), czyli „ziarno głosu”. Oni wyśpiewają najstarszy z utworów w programie festiwalu ­– czternastowieczną Mszę Notre Dame. Na drugim końcu osi czasu należałoby umieścić kompozycje młodych twórców połączonych projektem MUSMA, którego efekty – utwory powstałe niemal przed chwilą – usłyszymy podczas wydarzenia towarzyszącego festiwalowi. Najbardziej ekscentrycznym artystą 49. Wratislavii Cantans będzie z pewnością Giovanni Sollima – to też jedyny kompozytor prezentujący na festiwalu własne utwory. Pojawi się również ekstrawagancki instrument – owiana tajemnicą viola organista, połączenie wiolonczeli, klawesynu i liry korbowej, instrument projektu Leonarda da Vinci, który nigdy nie wszedł do powszechnego użytku i pozostawał w zapomnieniu przez cztery wieki. Będą także akcenty prorodzinne: koncertem dzieci z Suzuki zadyryguje prowadzące szkołę małżeństwo Lee i Antonio Mosca, a ich córka, skrzypaczka Liana Mosca, wystąpi w innym koncercie w duecie z Pierre’em Goyem. Warto zauważyć, że rozpoczynający festiwal Magnificat (w dwóch wersjach – autorstwa Bacha i Vivaldiego) otworzył pierwszy w historii festiwal Wratislavia Cantans w 1966 roku – wówczas był to Magnificat Mikołaja Zieleńskiego. W trakcie festiwalu uczczona zostanie okrągła, dziewięćdziesiąta rocznica urodzin twórcy festiwalu, Andrzeja Markowskiego, któremu zadedykowano jeden z koncertów. Choć oficjalnie organizatorzy festiwalu nie prowadzą rankingu urody artystów, w kuluarach mówi się, że na koncert wiolonczelistki, Sol Gabetty, warto przyjść nie tylko dla wrażeń słuchowych.

 

.