Wydanie: MWM 10/2014

Callas Remastered: The Complete Studio Recordings

Article_more
Choć od śmierci Marii Callas (w wieku zaledwie 53 lat we wrześniu 1977 roku) upłynęło już tak wiele czasu, artystka nie przestaje być ikoną kultury – jako najwspanialsza śpiewaczka o wyjątkowym talencie dramatycznym, celebrytka, kobieta obdarzona szczególnym stylem i elegancją, Amerykanka o greckich korzeniach, wielka diwa, która w XX wieku odkryła operę na nowo i która nigdy nie straciła swego miejsca w panteonie największych światowych gwiazd. Fenomen Marii Callas kryje w sobie jednak również niejedną tajemnicę. Współczesnych słuchaczy fascynuje siła jej oddziaływania. Jak to jest słyszeć Callas na żywo? To marzenie nigdy wcześniej nie było tak bliskie realizacji. Dzięki albumowi Callas Remastered: The Complete Studio Recordings możemy poznać Marię Callas taką, jakiej jeszcze nigdy wcześniej nie słyszeliśmy.

Wytwórnia Warner Classics stoi obecnie na straży fonograficznej spuścizny po Marii Callas, a prezentowany 69-płytowy box obejmuje nagrania dokonane przez artystkę dla EMI/Columbia oraz włoskiej formy Cetra między 1949 a 1969 rokiem. Każde nagranie zostało pieczołowicie zremasterowane przez słynnego producenta Andrew Cornalla w legendarnych Abbey Road Studios w technologii 24-bit/96kHz z oryginalnych taśm, przy wykorzystaniu specjalnych głośników Bowers & Wilkins 802 Diamond. Oprócz pełnego wydania, 26 oper i 13 recitali zawartych w boxie będzie również dostępnych na pojedynczych płytach.

Przygotowany z myślą o kolekcjonerach zestaw Callas Remastered… zawiera każdą operę i każdy recital w okładce wiernie odtworzonej z oryginału. Box to również 136-stronicowa książeczka w twardej oprawie z esejami, biografią, chronologią wydarzeń z życia Marii Callas, rzadkie zdjęcia, reprodukcje, listy pisane przez artystkę, Waltera Legge i innych przedstawicieli zarządu wytwórni EMI. Teksty arii oraz librett znajdują się na osobnym CD-ROM-ie.

Pod kierownictwem cenionego producenta Waltera Legge, Callas dokonała w 1953 roku we Florencji swoich pierwszych nagrań dla EMI (Łucja z Lammermooru). Ostanie nagranie operowe pochodzi z 1965 roku z Paryża i jest to jej druga wersja Toski. Callas Remastered: The Complete Studio Recordings to jedyne kompletne nagranie (w niektórych przypadkach dwa nagrania) wszystkich słynnych ról Marii Callas, z wyjątkiem Anny Boleyn, aczkolwiek finał tej opery znajduje się w recitalu pod tytułem Mad Scenes. Kolekcja to także nagrania oper, w których Callas pojawiała się na scenie rzadziej albo wcale, jak Manon Lescaut i Carmen.

Niezwykły głos Marii Callas, najlepiej opisany jako sopran dramatyczny (soprano drammatico d'agilità), predestynował ją do takich ról jak Norma, aczkolwiek jej repertuar obejmował też role typowe dla sopranów dramatycznych (Turandot), soprano spinto (nAida), lirycznych (Mimì) i liryczno-koloraturowych (Gilda z Rigoletta). Śpiewała nawet mezzosopranem, na przykład jako Rosina w Cyruliku sewilskim, oraz jako Carmen. Recitale zawarte w albumie obejmują wiele zapowiedzi jej scenicznych ról, lecz są pośród nich również arie z wielu kreacji, których nie wykonywała w teatrze. W prezentowanych nagraniach obok Callas występują dyrygenci: Tullio Serafin, Victor de Sabata, Herbert von Karajan i Georges Prêtre; śpiewacy i śpiewaczki: Tito Gobbi, Giuseppe di Stefano, Franco Corelli, Richard Tucker, Nicolai Gedda, Elisabeth Schwarzkopf, Ebe Stignani, Fedora Barbieri, Fiorenza Cossotto, Christa Ludwig, Rolando Panerai i Piero Cappuccilli.

Robert Gooch, inżynier dźwięku, który współpracował z Callas przy wielu nagraniach, słyszał część zremasterowanych utworów, powiedział później: „Jestem oczarowany, absolutnie oczarowany. Gdy tego słuchałem, włosy stawały mi dęba. To jest jak objawienie. Przy »Casta Diva« miałem łzy w oczach. Jestem pod ogromnym wrażeniem”. Dodał także, że nigdy dotąd nagrania Callas nie były tak bliskie temu, co słyszał na żywo.

.