Wydanie: MWM 12/2014

Trzydzieści pięć lat Leopoldinum

Article_more
W ciągu ponad trzech dekad działalności artystycznej NFM Leopoldinum – Orkiestra Kameralna stała się jednym z ważniejszych zespołów kameralnych w Europie.

Niewiele jest takich orkiestr w Europie, jeszcze mniej – w Polsce. Leopoldinum to w historii naszego życia muzycznego zjawisko wyjątkowe; zespół, który wypracował niezmienne od lat brzmienie, a jednocześnie wciąż się rozwija, nigdy nie przestaje poszukiwać i eksperymentować. Orkiestra współpracuje z coraz to nowymi szefami artystycznymi i solistami, wciąż rozbudowuje swój repertuar, nieustannie dowodzi, że równie znakomicie gra wielką klasykę, jak i muzykę najnowszą.

 

NFM Leopoldinum – Orkiestra Kameralna powstała w 1978 roku, a pierwszy koncert zagrała w roku następnym. Jej nazwa nawiązuje do jednego z najcenniejszych zabytków architektury barokowej w Europie Środkowej, słynącej ze znakomitej akustyki Auli Leopoldyńskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Tożsamość artystyczna tego kilkunastoosobowego zespołu została ukształtowana przez wielkie osobowości muzyczne – koncertmistrzów, solistów i dyrygentów. Z pewnością największy wpływ na zespół wywarł skrzypek Karol Teutsch. Ten wyjątkowy artysta potrafił połączyć najlepsze umiejętności poszczególnych muzyków orkiestry kameralnej oraz stworzył model szefa będącego jednocześnie wykonawcą – wirtuozem i dyrygentem. 

 

W latach 1993–1995 funkcję kierownika artystycznego pełnił skrzypek Jan Stanienda, z którym orkiestra Leopoldinum nagrała między innymi płyty z koncertami Antonia Vivaldiego, Johanna Sebastiana Bacha i divertimentami Mozarta. Na początku lat dziewięćdziesiątych nowoczesny, czerpiący z najlepszych światowych osiągnięć wykonawstwa muzyki XVIII wieku styl gry zespołu sprawiał niezwykłe wrażenie. Również i dziś, po dwudziestu latach, z wielką przyjemnością słucha się tych interpretacji, będących świadectwem otwartości i wszechstronności wrocławskich muzyków.

 

W sezonie1999–2000 funkcję szefa artystycznego pełnił Stefan Bevier. W latach następnych orkiestra pracowała pod kierunkiem Zbigniewa Szufłata i Jerzego Maksymiuka. Obecnie dyrektorem artystycznym Leopoldinum jest altowiolista Hartmut Rohde, profesor w Universität der Künste w Berlinie oraz w Royal Academy of Music w Londynie, a także współzałożyciel Mozart Piano Quartet. Rohde przejął orkiestrę po siedmiu niezwykle bogatych w wydarzenia latach, kiedy zespół prowadził skrzypek Ernst Kovacic.

 

Przed kilku laty ziścił się sen każdego zespołu – orkiestra Leopoldinum dostała w prezencie imprezę, którą mogła zaplanować wedle własnego uznania. Tę szansę wrocławscy muzycy na czele z Ernstem Kovacicem wykorzystali w stu procentach. W tym roku, na początku czerwca już po raz szósty odbywał się Leo Festiwal – impreza, do której słowem kluczem jest „synergia”, połączenie różnych elementów dla zwielokrotnienia efektu.

Przez wszystkie lata swojej działalności wrocławscy kameraliści koncertowali nie tylko w swoim mieście – zdobywali uznanie słuchaczy i znakomite oceny krytyki podczas występów w takich salach koncertowych, jak Philharmonie i Schauspielhaus w Berlinie, Tivolis Koncertsal w Kopenhadze, Teatro Victoria Eugenia w San Sebastian oraz na wielu festiwalach, wśród których znalazły się: Flanders Festival i Europalia w Belgii, Echternach w Luksemburgu, du Perigord Noir we Francji, Estoril Festival w Portugalii, Warszawska Jesień, Wielkanocny Festiwal im. Ludwiga van Beethovena, Wratislavia Cantans, Musica Polonica Nova i Musica Electronica Nova.
 

Kameraliści NFM Leopoldinum wydali kilkanaście płyt, z których Rossini Gala, nagrana ze śpiewaczką Ewą Podleś, otrzymała nagrodę Polskiej Akademii Fonograficznej – Fryderyk 1999. Album Ernst Křenek – Symphonic Elegy został wysoko oceniony w tak prestiżowych czasopismach, jak „Diapason”, „Fanfare” i „The Strad”. Orkiestra znana jest z licznych prawykonań, w tym kompozycji napisanych specjalnie dla zespołu, między innymi przez Hèctora Parrę i Roxannę Panufnik. W ostatnich latach, kiedy zespół pracował pod kierunkiem Ernsta Kovacica, Orkiestra nagrała osiem płyt, w tym między innymi krążki z twórczością Hanny Kulenty, Ernsta Křeneka, Leoša Janáčka, a ostatnio płytę zawierającą premierowe nagrania aranżacji na orkiestrę dzieł Albana Berga.