Wydanie: MWM 07/2015

Kwestionariusz „Muzyki w Mieście"

Jan Jakub Bokun
Article_more
Główną wadą mojego sposobu gry jest… Chciałbym to wiedzieć, ale dziś nawet przyjaciół trudno namówić na konstruktywną krytykę… Lęk podczas występów przed publicznością wzbudza we mnie… pusta sala. Gdybym nie był muzykiem, chciałbym być… pilotem odrzutowców.

1. Główną cechą mojej osobowości artystycznej jest… Nie mam pojęcia. Nigdy nie myślałem o sobie w kategorii „artysta”.

 

2. Cechami, których szukam u partnerów estradowych, są… zaangażowanie, profesjonalizm, ambicje, otwartość umysłu i radość muzykowania.   

 

3. Główną zaletą mojego sposobu gry jest… dbałość o barwę dźwięku, kontur frazy i niechęć do pustej wirtuozerii.

 

4. Główną wadą mojego sposobu gry jest… Chciałbym to wiedzieć, ale dziś nawet przyjaciół trudno namówić na konstruktywną krytykę…

 

5. Zdolnością zawodową, którą chciałbym posiadać, jest… dystans do spraw, na które nie mam wpływu.

 

6. Gdybym nie grał na klarnecie, chciałbym grać na… Dźwięk skrzypiec w rękach np. Gila Shahama wydaje mi się idealny. Ale bogactwo możliwości, jakie daje fortepian, jest równie fascynujące…Trudny wybór, ale coś mi podpowiada, że jednak byłbym smyczkowcem.

 

7. Spełnienie artystyczne to dla mnie… Ostatni album Inter>CAMERATY  (Re)discovering Forgotten Masterpieces. Wszyscy uczestniczący w nagraniu włożyli w nie całe swoje serce i to słychać.

 

8. Największym nieszczęściem dla mojej kariery zawodowej byłoby… tak zwane wypalenie zawodowe. Wcale nie tak rzadkie wśród muzyków.

 

9. Lęk podczas występów przed publicznością wzbudza we mnie… pusta sala.

 

10. Gdybym nie był muzykiem, chciałbym być… pilotem odrzutowców.

 

Jan Jakub Bokun – wrocławski klarnecista i dyrygent, przewodniczący polskiego oddziału International Clarinet Association, pomysłodawca i dyrektor artystyczny festiwalu Clarimania, założyciel i dyrygent orkiestry kameralnej Inter>CAMERATA. Występował w większości krajów Europy, obu Amerykach i Azji. Pięciokrotnie reprezentował Polskę na Światowym Kongresie Klarnecistów Clarinetfest. Jako klarnecista i dyrygent nagrał jedenaście albumów (płyta Duo Guitarinet została nominowana do nagrody Fryderyk 2000). W 2005 roku założył własną wytwórnię płytową JBRecords. Adiunkt wrocławskiej Akademii Muzycznej, jest wykładowcą licznych kursów i lekcji mistrzowskich, które prowadził miedzy innymi w Królewskim Konserwatorium w Brukseli, w Sofii, Belgradzie, Pradze, Paryżu, Brnie, Lubljanie, Meksyku, Pekinie oraz Avili pod Madrytem. 

11. Słowo, którego nadużywam podczas prób, to… „jeszcze raz”.

 

12. Błędy, które najłatwiej wybaczam partnerom muzykom, to… przypadkowe pomyłki, które zdarzają się nam wszystkim.

 

13. Mój ulubiony repertuar to… późnoromantyczna i XX-wieczna symfonika.

 

14. Moi ulubieni kompozytorzy to… Mozart, Beethoven, Brahms, Strauss, Mahler, Bruckner, Czajkowski, Puccini, Karłowicz, Suk, Janaček, Ravel, Gershwin, Rachmaninow, Szostakowicz, Prokofiew, Strawiński, Adams, Connesson…

 

15. Moi ulubieni wykonawcy to… Leonard Bernstein, Jewgienij Mrawiński, Karel Ančerl, Emil Gilels, Krystian Zimerman, Riccardo Chailly. Ale też Sting, Ewa Bem, Grzegorz Turnau, Michel Petrucciani czy Richard Galliano.

 

16. W muzyce nie cierpię ponad wszystko… przejawów arogancji, hucpy i wybujałego ego.

 

17. Cisza jest dla mnie… jak pauza – ma w sobie napięcie i też „gra”.

 

18. Karierę chciałbym zakończyć… kiedy to, co robię, przestanie mnie fascynować.

 

19. Obecny stan mojego umysłu… Z natury jestem pogodnym sceptykiem, ale odczuwam dużą radość z powodu zbliżającego się wyjazdu do Japonii.

 

20. Moje motto artystyczne to… „Prawdziwy akt odkrycia nie polega na odnajdywaniu nowych lądów, ale na patrzeniu na stare w nowy sposób” (Marcel Proust).