Wydanie: MWM 05/2016

Kwestionariusz „Muzyki w Mieście"

Laurence Cummings
Article_more
Słowo, którego nadużywam podczas prób, to… „przepięknie!”. Muszę znaleźć więcej tego rodzajów słów. Błędy, które najłatwiej wybaczam partnerom muzykom, to… złe dźwięki. Nie są ważne. W muzyce ważniejsze są serce i dusza. Ich brak napawa mnie smutkiem. Mój ulubiony repertuar to… muzyka barokowa. Prawdziwa skarbnica!

1. Główną cechą mojej osobowości artystycznej jest… umiejętność współpracy. Uwielbiam podsuwać innym swoje pomysły, a potem realizować je dzięki bezsłownemu porozumieniu.

2. Cechami, których szukam u partnerów estradowych, są… hojność i otwartość. Odwaga okazywania prawdziwych uczuć jest w muzyce niezwykle ważna, a to wymaga zaufania do partnerów.

3. Główną zaletą mojego sposobu gry jest… umiejętność poruszania duszy słuchaczy. Mówią o tym wszystkie dawne traktaty, to nadal aktualne.

4. Główną wadą mojego sposobu dyrygowania jest… fakt, że stoję tyłem do publiczności. Wydaje się to niegrzeczne! Proszę wszystkich o wybaczenie.

5. Zdolnością zawodową, którą chciałbym mieć, jest… zapamiętywanie na poczekaniu.

6. Gdybym nie był klawesynistą, organistą i dyrygentem, chciałbym grać na… wiolonczeli.

7. Spełnienie artystyczne to dla mnie… początek koncertu lub przedstawienia operowego.

8. Największym nieszczęściem dla mojej kariery zawodowej byłaby… całkowita utrata umiejętności śpiewania. Podczas prób zawsze śpiewam, by pokazać, jak kształtować muzykę.

9. Lęk podczas występów przed publicznością wzbudza we mnie… sytuacja, w której nie mógłbym dostać się do sali koncertowej. Ten lęk nie jest racjonalny, ale pojawia się w wielu moich snach!

10. Gdybym nie był muzykiem, chciałbym być… pielęgniarzem. 

 

Klawesynista, organista i dyrygent, jeden z najważniejszych brytyjskich muzyków specjalizujących się w wykonawstwie historycznym. Jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Händlowskiego w Londynie i Międzynarodowego Festiwalu Händlowskiego w Getyndze, a także dyrektorem muzycznym Orquestra Barroca Casa da Musica Porto. Wykłada w londyńskiej Royal Academy of Music. Prowadził spektakle w English National Opera, Opera North, Glyndebourne Festival Opera, Gothenburg Opera, Opernhaus Zurich, Opera de Lyon. Regularnie współpracuje z Orkiestrą Wieku Oświecenia, English Concert, Hallé Orchestra, Bournemouth Symphony, Britten Sinfonia, Royal Northern Sinfonia, Filharmonią Królewską w Liverpoolu, Ulster Orchestra, Handel and Haydn Society, Orkiestrą Kameralną w Zurychu. Jego bogata dyskografia zawiera między innymi pierwsze w historii nagranie Gloria Händla dokonane z Emmą Kirkby, arie Händla w wykonaniu Angeliki Kirchschlager, utwory klawesynowe Louisa i François Couperinów.

11. Słowo, którego nadużywam podczas prób, to… „przepięknie!”. Muszę znaleźć więcej tego rodzajów słów.

12. Błędy, które najłatwiej wybaczam partnerom muzykom, to… złe dźwięki. Nie są ważne. W muzyce ważniejsze są serce i dusza. Ich brak napawa mnie smutkiem.

13. Mój ulubiony repertuar to… muzyka barokowa. Prawdziwa skarbnica!

14. Moi ulubieni kompozytorzy to… Händel i Bach.

15. Moi ulubieni wykonawcy to… Orkiestra Festiwalowa w Getyndze.

16. W muzyce nie cierpię ponad wszystko… traktowania jej jako relaksu. Powinna angażować, stymulować, prowokować, a tylko czasami relaksować!

17. Cisza jest dla mnie… złotem.

18. Karierę chciałbym zakończyć… dyrygując Händlem!

19. Obecny stan mojego umysłu… to ekscytacja związana z naszą wizytą we Wrocławiu.

20. Moje motto artystyczne to… „żyj chwilą”.