12. Kwartesencja

Article_more
Festiwal Kwartesensja to od 12 lat nie tylko esencja najpiękniejszego, bo kameralnie intymnego muzykowania, lecz także odpowiedź na pytania o to, jak brzmi współczesny świat. To znakomita okazja przejrzenia się w dźwiękowym zwierciadle, które stawiają przed nami muzycy najlepszego polskiego kwartetu smyczkowego Royal String Quartet i zaproszeni przez nich goście.

 Muzyka to nauka, twierdził święty Augustyn. Muzyka jest kobietą, dowodził Wagner. Między jedną a drugą definicją zieje gigantyczna przepaść. My wypełniamy ją na swój sposób: w XX i XXI wieku sztuka dźwięków stała się po prostu rozrywką. Muzyka popularna jest niemal bezustannym tłem naszej codzienności. Powinna być ładna, ewentualnie wzruszająca, ale nic ponadto. Tymczasem prawdziwa muzyka powinna ciekawić, zaskakiwać, a nawet niepokoić. Tak jak inne sztuki ma opowiadać o naszym świecie i nas w nim. I opowiada. Dobrze słuchać jej na żywo i tylko w najlepszych wykonaniach.

Kwartesencja to doroczna okazja poznania brzmienia współczesnego świata. To także okazja przypomnienia sobie lub poznania znanych i mniej znanych, ale zawsze ważnych dzieł ostatnich kilkudziesięciu lat. To wreszcie niepowtarzalna okazja obcowania z jednym z najlepszych w Europie kwartetów smyczkowych, który płyty nagrywa w Wielkiej Brytanii, a koncertuje częściej za granicą niż w Polsce.

Royal String Quartet zawsze dowodził, że muzykę powinno dzielić się wyłącznie na dobrą i złą, a wykonywać tylko tę pierwszą. Ich współpraca z czołówką polskich jazzmanów, Kayah, DJ Lenarem, Kapelą Ze Wsi Warszawa czy Stanisławą Celińską przyniosła zespołowi popularność nie tylko w kręgach filharmonicznych. Choć artyści mają w repertuarze całą klasyczną literaturę kwartetową, to podczas Kwartesencji najchętniej grają dzieła XX wieku oraz utwory nowe, często pisane specjalnie dla nich.

Podczas 12. Kwartesencji odbędzie się prawykonanie zamówionego przez RSQ Kwartetu smyczkowego Zygmunta Koniecznego, żywej legendy Piwnicy pod Baranami. Obok jego delikatnie melodyjnej muzyki zabrzmi intrygujący i mocny w wyrazie Kwintet fortepianowy Mieczysława Weinberga, odkrywanego od kilku lat w Polsce i na świecie polsko-żydowsko-rosyjskiego kompozytora połowy minionego stulecia.
Nie zabraknie wielkich klasyków XX wieku: niegdysiejszego czołowego awangardzisty Europy Krzysztofa Pendereckiego (słynna klasycyzująca Sinfonietta w wersji na akordeon solo) oraz buntownika Wolfganga Rihma (cykl intensywnie emocjonalnych, niepokojących miniatur Fetzen na akordeon i kwartet). Wyjątkowo ciekawie zapowiada się wykonanie Musica da camera per quartetto d’archi Jana Krenza, obchodzącego dziewięćdziesiąte urodziny artysty, którego muzyka wciąż pozostaje w cieniu jego wybitnej działalności dyrygenckiej. RSQ zaprosił w tym roku charyzmatycznego Macieja Frąckiewicza, najlepszego polskiego akordeonistę młodego pokolenia, oraz pianistę Mischę Kozłowskiego, cenionego solistę i wybitnego kameralistę.

Royalsi i ich goście przekonują swoją publiczność, że słuchanie muzyki współczesnej – nawet jeśli wymaga od odbiorcy otwartości, skupienia i odrobiny wysiłku – daje ogromną satysfakcję i potrafi odmienić. Pokazują też niezwykłą różnorodność brzmień i stylów kameralistyki. Dowodzą, że Wolfgang Rihm miał rację, gdy twierdził, że muzyka jest wolnością.

 

12. Kwartesencja

22-23 października 2016

Warszawa, Studio koncertowe PR im. W. Lutosławskiego

wstęp wolny

.