Michael Talbot – wywiad
Vivaldi preferował tworzenie tego, czego pragnęła publiczność, a także chciał oferować to, co jest już znane, więc w pewnym stopniu się powtarzał. To normalne, że kompozytorzy ustalają, mówiąc dzisiejszym językiem, swoją markę. Tak samo jednak jak pozostałych kompozytorów Vivaldiego pociągała także innowacyjność, próbowanie nowych zestawień instrumentalnych i możliwości strukturalnych. Jego utw...
Radosław Szulc - wywiad
Dyrygowanie to wyobrażenie sobie czegoś, co stanie się zaraz rzeczywistością. Nie jest tylko machaniem - to siła oddziaływania na orkiestrę - pośrednika między wyobraźnią kapelmistrza a publicznością.
Waltraud Meier - wywiad
W branży operowej niepokoi mnie fakt, że teatry nie dbają o regenerację głosów swoich śpiewaków. Przecież to jest tak samo, jak z piłkarzem, który najpierw gra w Lidze Mistrzów, potem w reprezentacji narodowej i następnie w lidze krajowej. A jeszcze dochodzą treningi. Mięśnie mogą nie wytrzymać.
„Twoja muzyka jest podobna do obfitego i dobrze podanego posiłku. Wszystkie dania są smakowite i można spożyć wielką ich liczbę bez obawy o niestrawność” – powiedział cesarz Józef II do Carla Dittersa von Dittersdorfa podczas indywidualnej audiencji, którą kompozytor opisał w autobiografii. Czy rzeczywiście do takiego spotkania doszło, trudno powiedzieć. Niemniej jednak ta anegdota – bo tak trz...
Alex Szilasi - wywiad
Kiedy pierwszy raz zetknąłem się z fortepianem Pleyela z 1849 roku, okazało się, że wszystko to, czego się nauczyłem do tej pory, nie ma żadnego zastosowania. Byłem zmuszony dowiedzieć się, jak Chopin był w stanie wykonywać swoje utwory na takim instrumencie. Krok po kroku odkrywałem, że ówczesna technika gry była diametralnie inna niż dzisiejsza. To coś w rodzaju dawnego słownika: ówczesne sło...