Matwiejczuk1

Muzykolog, skrzypek, krytyk muzyczny, absolwent Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, dziennikarz Redakcji Muzycznej Programu 2 Polskiego Radia. Prowadzi autorskie audycje muzyczne, publicystyczne, bloki programowe, transmisje koncertów. Jest autorem opracowań muzycznych słuchowisk w Teatrze Polskiego Radia. W 2006 roku otrzymał nagrodę im. Witolda Hulewicza „za wybitne osiągnięcia radiowe”, przyznawaną przez Zarząd Polskiego Radia i Zarząd Oddziału Warszawskiego Związku Literatów Polskich. Był współpracownikiem Działu Literackiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Teksty muzyczne i recenzje publikował między innymi w „Tygodniku Powszechnym”, „Ruchu Muzycznym”, „Gazecie Wyborczej”, „Czasie Kultury”, kwartalniku „Ethos”, na portalu dwutygodnik.com. Od wiosny 2012 roku jest redaktorem naczelnym miesięcznika „Muzyka w Mieście”.

Boże Narodzenie

110447_boze-narodzenie-bombki-czerwone-tlo
Dla jednych są najpiękniejszym czasem w roku, spędzanym w domowym zaciszu z rodziną i przyjaciółmi; inni ich nie znoszą i zrobią wszystko, by minęły szybko i bezboleśnie. Każdy jednak ma jakieś skojarzenia związane ze świętami Bożego Narodzenia. Wśród nich są i te muzyczne. Zapytaliśmy o nie autorów „Muzyki w Mieście”. Z jakimi dźwiękami kojarzy im się Gwiazdka? Jakie mają muzyczne wspomnienia ...

Barokowe esencje

Dariusz Czaja - wywiad
Mwm-wrzesien-2016-31
Dla mnie barok to nie tylko, a może nawet nie przede wszystkim, pojęcie, które służy do opisania pewnych cech stylistycznych. To raczej kategoria odnosząca się do tego, co francuska Nowa Historia nazywała mentalité, a Michel Foucault określał mianem epistemy, a więc – najogólniej mówiąc – pewien zbiór założeń, wierzeń czy przesądzeń fundujących nasze pojmowanie rzeczywistości. W tym rozumieniu ...

Miasto w muzyce

Mwm-czerwiec-2016-blok-28
Beata Maciejewska jest jedną z najważniejszych osób we Wrocławiu – dobrym duchem miasta, wybitną znawczynią jego historii i współczesności. Jest również zapaloną melomanką, kolekcjonerką płyt, bywalczynią koncertów i przedstawień operowych. Redakcja „Muzyki w Mieście” zawsze była dumna, że Beatę Maciejewską udało się namówić do współpracy już na samym początku istnienia miesięcznika. Co miesiąc...

Muzyka i miasto

Marek Bebłot - wywiad
Artpost-2_20168-1
Nie chcemy pisać o muzyce w oderwaniu od otoczenia i wydarzeń, które znakomicie muzykę dopełniają. Przecież na odbiór muzyki otoczenie ma niebanalny wpływ, a myślę tutaj zarówno o sali koncertowej, jak i jej lokalizacji w tzw. tkance miejskiej. Bliskie jest mi w tym kontekście określenie „miasto kreatywne”.

Poszukiwacze skarbów

Marta Niedźwiecka - wywiad
Pobrany_plik
Każde z miejsc, w którym odbędą się koncerty, ma inną historię i czemu innemu służy, ale każde jest urokliwe. Niektóre z nich znajdują się w samym centrum miasta, a mimo to niewielu mieszkańców wie o ich istnieniu. To skarby, jakich we Wrocławiu mamy wiele. Czas je odkryć!

Bezlitosny Mozart

Isabelle Faust - wywiad
Mwm-luty-2016-16
Muzyka Mozarta jest naprawdę bezlitosna – każdy dźwięk należy intonować „w punkt”: ani za wysoko, ani za nisko, ani za głośno, ani za delikatnie, ani za wcześnie, ani za późno, ani za krótko, ani za długo. Trzeba poruszać się niezwykle swobodnie po Mozartowskim świecie muzycznym, żeby nie przesadzić w improwizowaniu i nie zagubić istoty tej muzyki. A to tylko kilka ze zbioru niezliczonych probl...

Wierzę w Mozarta

Mwm-luty-2016-28
Ze stosunkiem do Mozarta jest trochę jak z łaską. Albo się ją ma, albo nie. Brak łaski wyklucza wiarę. A to wiara czyni cuda, także te, o których tak pięknie pisał Alfred Einstein, gdy kolejny raz zastygał w niemym zachwycie nad brzmieniowym pięknem Mozartowskich arcydzieł rozsianych po całym Katalogu Köchla, niczym gwiazdy na nieboskłonie.

Klocki brzmią pięknie

Kacper Miklaszewski - wywiad
Mwm-styczen2016-28
Polecałbym wszystkie formy muzykowania. Działając z dziećmi małymi, nie sięgałbym po środki elektroniczne – mikrofony, wzmacniacze, przetwarzanie dźwięku, syntezatory. Zacząć trzeba od tego, co umiemy robić wszyscy, czyli od śpiewu. Potem instrumentem muzycznym może być każdy przedmiot – klocki trzymane w dłoni zwiniętej w rurkę brzmią pięknie. A klucze, sztućce, kawałki rur kanalizacyjnych, gr...

Polska muzyczna

Małgorzata Omilanowska - wywiad
Mwm-pazdziernik-2015-18
Od kiedy zostałam ministrem, nadal bywam na koncertach, nie tylko w Polsce, i mam wrażenie, że sale są pełne. A skoro tak, nadal istnieje liczne grono odbiorców muzyki. Co więcej, największym beneficjentem inwestycji w infrastrukturę kulturalną w ostatnich latach w Polsce jest właśnie muzyka. W żadnej innej dziedzinie nie powstało tak wiele nowych obiektów.

NFM - więcej niż muzyka

Wywiad z Małgorzatą Omilanowską, zapowiedź
Nfm_fot_lukasz_rajchert_004
Małgorzata Omilanowska, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: Narodowe Forum Muzyki będzie niezwykle ważnym centrum kultury nie tylko w skali Dolnego Śląska, lecz także sąsiednich regionów w Polsce, Czechach i Niemczech. Jestem przekonana, że dzięki zaletom nowej siedziby i działaniom, które od lat podejmuje dyrektor Andrzej Kosendiak, będzie to jedna z wiodących instytucji muzycznych w ...

Opus magnum

Małgorzata Markowska - wywiad
Mwm-wrzesien-2015-38
Muzyka w ujęciu Andrzeja Markowskiego wiązała się ściśle z aspektem wizualnym, ze sztukami pięknymi oraz z niezwykle istotnym dla niego słowem. Dopiero gdy wszystko to zsumujemy i dodamy historię życia ojca, wykształcenie, wielki talent i nieprzeciętną wrażliwość, otrzymamy właściwe tło dla powstania koncepcji Festiwalu Oratoryjno-Kantatowego Wratislavia Cantans. To był owoc wszystkich doświadc...

Sztuka architektury

Ewa Kuryłowicz - wywiad
Mwm-wrzesien-2015-6
Wierzymy w racjonalną komunikację za pomocą architektury. Dla niektórych nasze projekty są aroganckie, dla innych – wyniosłe i dominujące, dla innych z kolei – zbyt proste. Uważamy, że skoro działamy w określonej przestrzeni i stykamy się z bardzo różnymi ludźmi, musimy być wyraziści. Chęć celnego przekazania tego, co chcemy „powiedzieć” każdym budynkiem, jest podstawową cechą naszych projektów...

Trwałość i kruchość

Andrzej Kosendiak - wywiad
Mwm-wrzesien-2015-56
Budowanie zespołów, znajdowanie szefów artystycznych, działania edukacyjne, zmiana koncepcji funkcjonowania całej instytucji, a co za tym idzie – sposobu myślenia wszystkich jej pracowników, są ważniejsze od budowania nowej siedziby NFM. Budynek oczywiście przetrwa pokolenia, co skłania mnie do zastanawiania się nad trwałością zmian, które zaszły w ludziach. Trwanie kojarzy nam się raczej z zas...

Po angielsku znaczy szybko

Wywiad z Marcinem Świątkiewiczem
Foto2
W 2011 roku miałem okazję grać z muzykami, którzy współpracują z Rachel. To oni powiedzieli jej o mnie. Odwiedziłem skrzypaczkę w Wielkiej Brytanii, spędziliśmy w Brecon bardzo miłe i artystycznie owocne dwa dni.

Przestrzeń wolności

Wywiad z Kają Danczowską
Mwm-pazdziernik-2014-8
Z Kają Danczowską spotkałem się w Gdańsku na początku sierpnia tego roku. Był leniwy, upalny dzień pełni lata. Od morza wiał przyjemny wiatr. Promenadą przechadzali się turyści, panował wesoły gwar. Pretekstem do naszej rozmowy był siedmiopłytowy album wydany przez Polskie Radio w sześćdziesiątą piątą rocznicę urodzin Kai Danczowskiej. Artystka, w wyśmienitym humorze, wypoczęta, ubrana w luźny,...

Oddanie sprawiedliwości muzyce

Magdalena Łoś o Philippe’ie Herreweghe
Mwm-luty-2014-17
U Herreweghe nie ma miejsca na szpetotę, brud, zgrzyt, zniekształcenie, które mogą być – i wielu to udowodniło – bardzo istotnym środkiem wyrazu. Dziękuję mu za bachowskie chóry i – z powodów estetyczno-ideologicznych – za pojedynczą obsadę wokalną.

Człowiek, który zstąpił z nieba

Wywiad z Anne-Sophie Mutter
Mwm-lipiec-sierpien2013-38
Niektórzy wyobrażają sobie, że ktoś, kto jest twórcą – kompozytorem lub malarzem – stanowi dla reszty społeczeństwa pewien wzorzec. Kiedyś myślałam, że artyści są takimi wybrańcami. Jednak gdy dorosłam, okazało się, że większość z nas jest raczej zwyczajna i ma swoje słabości jak wszyscy ludzie. Ale Lutosławski był właśnie taką niewiarygodnie szlachetną osobowością bez skazy, kimś, kto walczy, ...

Kolekcjoner

Rozmowa z Krzysztofem Szukałą, mecenasem "Muzyki w Mieście"
Mwm-kwiecien2013-16
Robię to, co uważam za słuszne, a przede wszystkim – to, co kocham. Albo inaczej: nie jestem człowiekiem, który żyje tylko dla siebie. Nie interesuje mnie coś, czym nie mógłbym dzielić się z innymi. Zaspokajanie własnych potrzeb jest nudne. Nie chcę czwartego i piątego samochodu lub telefonu. Chcę czwartej i piątej płyty – kupionej lub wydanej.

Diable eliksiry kapelmistrza Kreislera

E. T. A. Hoffmann
Mwm-kwiecien2013-6
Jego pomysły muzyczne zainspirowały Carla Marię von Webera do napisania Wolnego strzelca, a Ryszarda Wagnera – do stworzenia koncepcji dramatu muzycznego. Beethoven wylewnie dziękował mu za pierwsze w historii, entuzjastyczne recenzje swoich dzieł, między innymi V Symfonii. I choć uczynił to tylko korespondencyjnie, podobno nie omieszkał do listu dołączyć skrzynki dobrego wina. Jego duchowym sp...

Anne-Sophie Mutter: Intymność duszy

Mój Lutosławski
Mwm-styczen-luty2013-30
Zaczęłam wykonywać muzykę współczesną w 1986 roku, a pierwszą prapremierą, jakiej dokonałam, był Łańcuch II Witolda Lutosławskiego. Wówczas otworzył się przede mną tak cudownie ekscytujący świat piękna, że zawsze będę mu za to wdzięczna – jako kompozytorowi i jako człowiekowi.

Artysta wyniesiony na ołtarze

Rozmowa z Kacprem Miklaszewskim - "specjalistą od muzyki"
Bogate społeczeństwa XIX wieku mogły pozwolić sobie na to, by uważać artystów za lepszych od reszty ludzi. Dlatego dano im przyzwolenie na bycie wyłącznie sobą, a nie na tworzenie czegoś, co musi znaleźć odzew wśród słuchaczy. Dziś, zwłaszcza w awangardzie, trudno odróżnić wielką sztukę od kiczu.

Kino totalne

Nowe Horyzonty
Mwm-lipiec-40
Po 30 latach znalazłem miejsce, w którym wreszcie będę mógł zsumować i wykorzystać moje dotychczasowe doświadczenia. Wrocław ma najlepszy czas przed sobą, a ja chciałbym dorzucić swój kamyczek do tego ogródka. Dostałem pomoc od władz miasta. Dzięki temu wszystkiemu czuję, że mogę przenosić góry! To dla mnie najważniejsze przedsięwzięcie w życiu.

Muzyka to rzecz osobliwa!

Rozmowa z Małgorzatą Markowską
Mwm-maj-22
Norwid idzie tu z Chopinem równolegle. Połączenie ich twórczości to coś więcej, niż suma poszczególnych składników. A jeśli jeszcze wyobrazimy sobie Janusza Olejniczaka i Andrzeja Seweryna jako wykonawców…

Zapomniany język

Rozmowa z Kacprem Miklaszewskim
Muzyka z dawnych czasów, która przetrwała do dziś, pisana była przez kompozytorów wybitnych, dlatego nie pretendujmy do tego, by zrozumieć wszystko za pierwszym razem.