Nowak

W pierwszej klasie podstawówki wybrałem się do szkolnego stomatologa. Bolała mnie piątka albo szóstka. Dentystka zastosowała znieczulenie i… wyrwała mi dwie mleczne jedynki. Dwa lata chodziłem szczerbaty, zastanawiając się, jak do tego doszło. Nie czułem od dentystki alkoholu, nie podejrzewałem jej też o stosowanie innych środków odurzających ani o sadyzm. Zagadka pozostała nierozwiązana i pewnie dlatego zadecydowała o moim losie. Od tej pory z wielką uwagą słucham tego, co mówią do mnie inni.

Czysty porządek uczuć i tonów (II)

Jacek Hołówka - wywiad
Mwm-wakacje-2017-28
„Platon muzyki nie lubił i zapewne nie chciał jej słuchać”. Kilku innych wielkich filozofów również nie ceniło muzyki, „ponieważ nie zawiera myśli, które dałoby się ubrać w słowa”, mówił w pierwszej części rozmowy z Michałem Nowakiem profesor Jacek Hołówka. „Mówi się, że muzyka łagodzi obyczaje – dodawał. – To prawda, ale tylko częściowa. Muzyka czasami […] powoduje, że obyczaje stają się dziks...

Czysty porządek uczuć i tonów (I)

Jacek Hołówka - wywiad
Mwm-czerwiec-2017-28
Muzyka jest za mało pojęciowa, by można o niej dyskutować przy użyciu dobrych argumentów. Nie da się jej opisać, nie da się jej przełożyć na inne medium niż dźwięk i wreszcie sama muzyka nie jest w stanie niczego wyrazić na tyle jasno i jednoznacznie, byśmy ją mogli uznać za blisko związaną ze światem realnym. Taki był pogląd Kanta i jest w nim wiele racji. Muzyka jest niedyskursywna – niczego ...

Strasznie się wpycham na scenę

Paulina Kinaszewska - wywiad
Mwm-luty-2017-24
Na Taborach Domu Tańca ludzie niemal rozpychają się łokciami – „teraz ja będę grać!”. Teatr natomiast jest wysublimowany, z większą dozą hipokryzji… Ostatecznie wszystko załatwia się u dyrektora, ale też trzeba się ustosunkować. Ja tego nie cierpię. Mnie te wszystkie „ąse, dąse”, o których pisał Gombrowicz, „ą, ę, bułkę przez bibułkę, alleluja na wysokościach”, to wszystko mnie tak wkurza, że n...

W poszukiwaniu środka

Jerzy Prokopiuk - wywiad
Mwm-czerwiec-2016-blok-18
Z jednej strony mamy muzykę niesłychanie wyrafinowaną, eksperymentalną, pozbawioną melodii i na dobrą sprawę niedającą się słuchać, bo jest to tylko zabawa kompozytorów we własnym gronie. Z drugiej zaś strony mamy muzykę oddolną, popędową, która pochodzi przede wszystkim z Afryki, w związku z czym stykamy się tu z regresem do innej, starej cywilizacji. Ten rodzaj muzyki „wychodzi z bebechów”, m...

Muzyka kosmiczna

Adam Sławiński - wywiad
Mwm-marzec-2016-20
Z Adamem Sławińskim spotkałem się w jego domu na warszawskich Grotach. Na ścianie pokoju wisi między innymi kolaż Srebrna rzeka Władysława Hasiora i skrzypce sprezentowane przez Agnieszkę Osiecką. W głębi stoi stare, bogato rzeźbione pianino, na którym leży minialbum ze zdjęciami…

Robię paskudne rzeczy na klarnecie

Michał Trzaska - wywiad
Mwm-grudzien-2015-20
Melodie w filmach są strasznie ładne, bardzo je lubię, tylko że kiedy słucham ich w większej ilości, wydaje mi się, że one odbierają filmom prawdę. To tak, jakby aktor we współczesnym filmie mówił wierszem. Nie wyobrażamy sobie tego, żeby Bruce Willis w Szklanej pułapce mówił wierszem. Tymczasem muzyka filmowa bardzo często robi coś podobnego. To wszystko jest takie miłe, te utwory są takie ładne…

Fascynacja dźwiękiem

Maria Poprzęcka - wywiad
Mwm-kwiecien2015-26
Do galerii trafiają dzieła, które są i przestrzenne, i czasowe, wykorzystujące dźwięk i ruch. Do tego momentu świat sztuk wizualnych zajmował się tym, co nieme i nieruchome. Teraz rusza się, gada, śpiewa i gra. Dlatego ludzie zajmujący się sztuką współczesną nie mogą poprzestać na wizualiach. Dziś artyści wizualni muszą stać się również – jest już na to określenie – sound designerami.

Nie bywałam na swoich sobotnich premierach

Mwm-grudzien2013-18
Sobota była zarezerwowana dla Piwnicy. Zmykałam do Krakowa w piątek po ostatniej próbie. W związku z tym podwójnym życiem miałam kiedyś śmieszną przygodę. Pierwszą pracę podjęłam w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu. Kiedyś ktoś mnie tam spytał, jak ma na imię moja siostra, która mieszka w Krakowie. Odpowiedziałam, że wprawdzie mam siostrę, ale ona mieszka w Warszawie i jest śpiewaczką. – No właśnie –...

Sceptyk pełen nadziei

Rozmwowa z Adamem Nowakiem
Mwm-czerwiec2013-22
Kiedyś słuchałem piosenkarzy, którzy zamartwiali się swoim życiem. To było dla mnie wówczas pociągające, bo myślę, że im człowiek ma mniej lat, tym wolniejszych utworów słucha. Potem zauważa, że czas szybko biegnie, więc grać również trzeba trochę szybciej, z większą witalnością. Któregoś dnia odkryłem więc, że kocham muzykę, która niesie siłę życiową.

Heavy metal traktuję poważnie

Rozmowa z Julią Hartwig
Mwm-marzec2013-17
Heavy metal to dla mnie taki bunt młodości. Najsilniejszy okrzyk, jaki można sobie wyobrazić. Protest, bunt, który w jakiś sposób cenię, ponieważ sama jestem pod wieloma względami wewnętrznie zbuntowana. Wydaje mi się, że taka muzyka musiała powstać i że wyraża ona coś bardzo ważnego.

Orfeusz

Muzyka tradycyjna
Mwm-grudzien-16
Śpiewak to ktoś, kto – jak poeta (zresztą te sztuki są tożsame) – nazywa po imieniu pewne rzeczy, choć niekoniecznie wprost. Ktoś, kto prowadzi przez bagno wśród nocy, a wiadomo, że nie jest to łatwe. Poeta czy śpiewak jest również wyzwaniem dla otoczenia, bo komunikuje rzeczy niełatwe. W przeciwieństwie do piosenkarzy nie musi się podlizywać publiczności. Lirycznie, ale jednak wali między oczy.

Niezgoda na świat

Rozmowa z Katarzyną Kozyrą
Mwm-listopad-9
Dla mnie ważna jest prawda trudu, który stoi za dążeniem do perfekcji. Jeśli wszystko przychodziłoby lekko, to każdy mógłby w dowolnej chwili stać się wybitną postacią w danej dziedzinie. Tak jednak nie jest.

Muzyka zawsze jest prawdziwa

Rozmowa z Anną Czartoryską
Mwm-marzec-14
Aktorstwo wiąże się z oszukiwaniem widzów, chociaż widzowie mogą w teatrze przeżyć coś autentycznego. Muzyka natomiast jest czymś autentycznym. Nawet w formie kiczu, hałasu, dysonansu zawsze odsłania jakąś rzeczywistość. To dla mnie podstawowa różnica między aktorstwem a muzyką.