Kucharze dźwięków

Joseph Swensen – wywiad
Mwm-pazdziernik-2017-9
Pracę z orkiestrami porównuję do gotowania: każda osoba przynosi własne składniki do mojej kuchni i gotujemy razem. Każdy zespół tworzy inny smak. Leopoldinum jest jedną z niewielu orkiestr, z którymi zawsze powstaje coś smakującego absolutnie fantastycznie.

Dźwięk, który mówi

Vittorio Ghielmi – wywiad
Mwm-wrzesien-2017-42
Paganini był znany z umiejętności grania słów na skrzypcach, potrafił zagrać imiona albo to, co miał akurat do powiedzenia, na przykład „dobry wieczór”. Ta zdolność była zawsze postrzegana jako żart, zabawa, ale ja uważam, że Paganini był spadkobiercą antycznej tradycji, w której centralna pozycja słowa była fundamentalna dla całej muzyki.

Stawiam na Bacha

Ottavio Dantone – wywiad
Mwm-wrzesien-2017-18
Konstrukcja kompozycji Bacha – czy fugi, czy jakakolwiek innej formy – jest wspaniale dopracowana, precyzyjna. Ale to nie oznacza, że muzyka wyzbywa się ludzkich emocji. Takie połączenie jest największą umiejętnością, jaką może opanować kompozytor.

Najważniejsze są emocje

Giovanni Antonini - wywiad
Mwm-wrzesien-2016-20
Jak mówił Carl Philipp Emanuel Bach: „Jeśli sam nie poczujesz emocji, nie wywołasz jej w słuchaczach”. Bywają równie poprawne, co nudne koncerty muzyki dawnej. Ale artyści są z siebie zadowoleni, bo zagrali historycznie. Przede wszystkim nie wiem, czy zagrali historycznie poprawnie, bo nie wiem, jak grano w XVII czy XVIII wieku. Kto mówi, że gra jak Bach albo Vivaldi, kłamie – przecież nie może...

Wratislavia Cantans – Europa Cantans

Giovanni Antonini
Mwm-wrzesien-2016-4
Wrocław jest Europejską Stolicą Kultury, wobec tego przyjrzyjmy się Europie. W programie Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans znajdziemy reprezentantów wielu krajów, kompozytorów i artystów, a także utwory z różnych epok. Zabrzmią istotne dla naszego kontynentu dzieła, a na estradzie pojawią się ważni wykonawcy – gwiazdy w swoich dziedzinach; postaci wręcz legendarne, tak zasłużone dl...

Muzyka na Warmii

Energa Varmia Musica
Cover_1200
Niedobrze, jeśli mniejsze miasta czy biedniejsze regiony są odcięte od występów artystycznych na wysokim poziomie. Przypisujemy wielkich artystów tylko do renomowanych sal koncertowych w dużych miastach. Nadal walczę z tym sposobem myślenia, liczę na to, że jeszcze nie powiedzieliśmy ostatniego słowa, jeśli chodzi o zasięg i rozmach festiwalu Energa Varmia Musica.

Nauczyć się Mozarta

Jarosław Thiel - wywiad
Mwm-luty-2016-8
Od Mozarta można się nauczyć wszystkiego i zarazem niczego: to geniusz obdarzony tak nieprawdopodobnym talentem, że zdecydowana większość z nas może tylko kontemplować ten Boży dar w zachwycie. Nie można od kogoś nauczyć się talentu. Można natomiast próbować nauczyć się czegoś o Mozarcie, o jego kompozycjach, próbować wniknąć w tajemnice jego stylu i poszukać właściwych środków technicznych i e...

Granice wolności

Giovanni Antonini - wywiad
Mwm-luty-2016-12
Mozart tworzył w czasach fascynacji formą, widzimy to choćby w rozwoju sonaty. Ale pod opakowaniem formy kryje się poszukiwanie wolności – nieskrępowania interpretacji, frazowania, rytmu – jednak zawsze w obrębie struktury, która jest dookreślona. Wolność ma granice, inaczej stałaby się anarchią. My, muzycy, musimy być świadomi formy i jednocześnie grać tak, aby publiczność jej nie odczuła. Org...

Śpiewanie jak język ojczysty

Dorota Sosna i Anna Wilczyńska - wywiad
Mwm-styczen2016-4
Śpiewanie trzeba zacząć jak najwcześniej, jeszcze w okresie prenatalnym. Zresztą małe dzieci mają naturalną potrzebę śpiewu i w żłobkach, przedszkolach, istnieje wiele zajęć ze śpiewaniem, ale potem spontaniczna muzykalność ulega zablokowaniu. To bardzo źle, bo śpiew ma działanie terapeutyczne. Wiemy, że człowiek słyszy już po dwudziestym tygodniu ciąży. Rozpoznaje głosy, zapamiętuje dźwięki.

Od kołysanek do kolęd

Ksiądz profesor Franciszek Rosiński - wywiad
Mwm-styczen2016-36
Niejedna kołysanka została przekształcona w kolędę, podobnie jak inne świeckie piosenki, a nawet tańce ludowe: polonezy, krakowiaki i kujawiaki. Trudno ustalić liczbę polskich kolęd i pastorałek, podaje się, że jest ich nawet około czternastu tysięcy, bo istnieją różne warianty lokalne. Kołysanki były śpiewane zawsze, to jeden z najstarszych „gatunków muzycznych”. Mają jasną funkcję: usypiać dz...

Muzyka na rozdrożu

Tomasz Strahl - wywiad
Mwm-pazdziernik-2015-24
Być może jesteśmy w przededniu powstania czegoś nowego, ale wierzę, że tradycyjna orkiestra symfoniczna nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa. Ze sztuką jest jak z wahadłem: kiedyś wychyliło się w stronę awangardy, a teraz – w odwrotną; przeciętny człowiek, gdy rozważa wybranie się do filharmonii, liczy na to, że usłyszy wpadającą w ucho melodię. Oczywiście nie chodzi o to, żeby sztuka rezyg...

Osobowość sali koncertowej

Tateo Nakajima - wywiad
Mwm-wrzesien-2015-16
Praca przed otwarciem sali jest jak opieka nad noworodkiem. Nagle zaczyna przeraźliwie płakać, nie wiadomo dlaczego, a kiedy indziej jest pogodny i zajmowanie się nim to czysta przyjemność. Inauguracja przypomina wysłanie dziecka pierwszy raz do przedszkola. Wiadomo, że nie zrobi siusiu na podłogę tylko pójdzie do toalety, ale jak sobie poradzi, jak się będzie zachowywać? To wielka niewiadoma.

Wrocławski skarb

Giovanni Antonini - wywiad
Mwm-wrzesien-2015-30
Chcę, żeby ludzie mieli świadomość, że festiwal Wratislavia Cantans to prawdziwy skarb, zależy mi na tym, żeby dowiedzieli się o nim melomani w innych krajach (choćby we Włoszech), ale także na tym, żeby bogactwo muzyczne Wrocławia odkryli mieszkańcy miasta i regionu, którzy do tej pory nie uczestniczyli w życiu kulturalnym. Niech zobaczą, że tu, w ich mieście, w Narodowym Forum Muzyki dzieje s...

Muzyczne postrzeganie teatru

Wywiad z Konradem Imielą
Mwm-lipiec2015-24
Kiedyś muzykalność była bardzo ważnym narzędziem aktora. Historia zatacza koło, bo w tej chwili w teatrze dramatycznym coraz więcej się śpiewa. Na skutek poszukiwania nowych dróg granica między teatrami dramatycznym i muzycznym staje się płynna. Dlatego warsztat piosenki jest aktorowi w teatrze dramatycznym bardzo potrzebny. Muzykalność to rytm, szukanie dla swojej ekspresji momentu, w którym n...

Argentyńczyk w Europie

Marcelo Nisinman - wywiad
Mwm-maj2015-20
Napisałem ironiczny utwór Argentinos en Europa przedstawiający Argentyńczyków, którzy wrócili z Europy i w głupi, arogancki sposób opowiadają o życiu tam. Te dwa kontynenty są całkiem inne. Największą różnicą jest organizacja, europejskie instytucje. Nawet muzykę macie zorganizowaną! A w Argentynie odwrotnie – sporo improwizujemy.

Muzyka naszych czasów

Elżbieta Sikora - wywiad
Mwm-maj2015-8
Muzyka elektroakustyczna jest piękna, to znaczy godna uwagi. Nie mam na myśli – ładna. Choć i taka może być. Obraz abstrakcyjny może być piękny, bo jest cały czarny. Muzyka współczesna jest poruszająca, inna, niezwykła. Odzwierciedla naszą epokę.

Kraina słowodźwięków

Wywiad z Marią Ołdak
Kolberg-afisz-a3-v3_(1)
„Kraina słowodźwięków" to album złożony z nowocześnie zaaranżowanych utworów folkowych oraz podań ludowych. Płycie towarzyszy zbiór ilustracji wykonanych przez podopiecznych Fundacji Dom Rodzinnej Rehabilitacji Dzieci z Porażeniem Mózgowym w Opolu. Album, wydany przez Towarzystwo Muzyczne w ramach obchodów Roku Kolberga, objęła patronatem „Muzyka w Mieście".

Lubię dawać muzykę

Rozmowa z Guro Kleven Hagen
20101125_4
Koncert to wyjątkowa sytuacja. Na co dzień wszyscy biegają – na ulicach, do metra, w sklepach, wszyscy się spieszą. Tymczasem na koncercie ludzie siadają w miejscu i przez godzinę, półtorej nie robią nic innego, tylko słuchają muzyki.

Szczęśliwa czterdziestka dziewiątka

49. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans
00-21.08.2014-foto_bogus%c5%82aw_besz%c5%82ej_008m
Dziesięciodniowy festiwal Wratislavia Cantans to aż trzydzieści pięć koncertów w czternastu różnych miejscowościach. Ponieważ wydarzenia odbywają się na całym Dolnym Śląsku, w szczycie festiwalowej gorączki melomani będą mogli wybierać wśród aż pięciu koncertów dziennie!

Barwy muzyki

Wywiad z Lechem Majewskim
Mwm-wrzesien-2014-30
Muzyka i plastyka są abstrakcją, utwory niczego nie opowiadają. Na przykład w Wiośnie Vivaldiego słyszymy elementy przywodzące na myśl ciepło, błogostan, ale to skojarzenia. Podobnie ja, obrazując wiosnę, nie narysuję pani idącej ukwieconą alejką.

Artysta z perspektywą

Wywiad z Markiem Mosiem
Mwm-czerwiec-2014-8
Chodzi mi o sposób na życie, na bycie szczęśliwym – perspektywę, że jutro mogę być lepszy. To nadaje sens naszym poczynaniom. Wydaje mi się, że zgorzkniali są ci, którzy nie postrzegają przyszłości jako możliwości rozwoju.

Pianista komponujący

Wywiad z Dejanem Lazićem
Mwm-maj-2014-8
Ravel powiedział, że skończyły się czasy, kiedy kompozytor przechadzał się łąką, wdychał zapach kwiatów, aż nagle wspaniały pomysł wpadał mu do głowy, więc biegł co sił w nogach do domu, żeby zapisać melodię. Tak się czasami zdarza, ale komponowanie to dużo pracy biurowej wymagającej koncentracji – tylko ja, stół i ołówek.

Nie znoszę efekciarstwa

Rozmowa z Philippem Herreweghe
Mwm-grudzien-slajd4
Nie ma jedynego słusznego sposobu grania, za to istnieje jedyna słuszna droga dla muzyka – poświęcić całe życie poszukiwaniu artystycznej uczciwości. Collegium Vocale ma swój styl wykonywania Bacha – moim zdaniem bardzo dobry, zgodny z estetyką baroku – ale wciąż staramy się być bardziej szczerzy, szukamy sposobów na wzruszenie publiczności.

Flet w szafie

Rozmowa z Radkiem Knappem
Mwm-listopad2013-26
Muzykujący sąsiedzi to tutaj nic dziwnego. Od mojego przyjazdu zewsząd dochodziły dźwięki muzyki klasycznej i właśnie dlatego – a może mimo to – bardzo ją polubiłem.

Być jak palec pianisty

Wywiad z The Swingle Singers
Mwm-pazdziernik2013-6
W klasyce jesteśmy wierni oryginałowi – głosy śpiewają to, co zagrałyby instrumenty. Na płycie, którą wydamy w grudniu, znajdzie się preludium La cathédrale engloutie Debussy’ego – w tym utworze każdy z nas jest jakby palcem pianisty. Klasyczne hity sprzed lat wykonujemy wciąż w aranżacjach Warda Swingle’a. Natomiast w muzyce rozrywkowej staramy się dodać coś od siebie, nie interesuje nas po pr...

Biała ściana z czerwoną plamą

Giovanni Sollima zagra dwukrotnie na tegorocznej Wratislavii Cantans
Mwm-wrzesien2013-6
Najczęściej na pytanie, dlaczego gram ten czy inny utwór, odpowiadam: bo mi się podoba.

Festiwal bez hochsztaplerów

Forum Musicum 2013
Cała współczesna sztuka poddana jest presji komercyjnej atrakcyjności, dlatego zdarzają się artyści, którzy wybierają drogę na skróty. Tymczasem kompozycji nieodkrytych jest jeszcze tak dużo, że można być oryginalnym przez sam wybór repertuaru. Nie trzeba grać Czterech pór roku Vivaldiego z różnymi piskami czy zgrzytami.

Nie wierzę w „gust statystyczny”

Wywiad z Andrzejem Kosendiakiem
Mwm-lipiec-sierpien2013-6
Jeśli Narodowe Forum Muzyki będzie puste, podam się do dymisji. Oznaczałoby to, że wszystko zostało zrobione po nic. Doskonalimy zespoły, sprowadzamy świetnych dyrygentów, nagrywamy płyty po to, żeby ludzie czerpali radość z kontaktu z muzyką. Z żadnych innych powodów.

Muzyka jest dla mnie święta

Wywiad z Benjaminem Shwartzem, nowym dyrektorem artystycznym Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej
Mwm-czerwiec2013-6
Filharmonia Wrocławska ma nowego Dyrektora Artystycznego. Wrocławianie mogli sprawdzić, jak dyryguje podczas koncert w marcu, a zobaczyć i posłuchać co mówi – podczas konferencji prasowej w kwietniu. Teraz wszyscy czekają na początek nowego sezonu artystycznego i pierwsze decyzje nowego szefa. „Jest u progu wielkiej kariery i chcę, żeby ją zrobił z naszą orkiestrą – powiedział Andrzej Kosendiak...

Nie wydaję rozkazów

Wywiad z Jackiem Kaspszykiem
Mwm-maj2013-6
Co uważam za moralność w zawodzie muzyka? Przekonanie, że muszę być zawsze dobrze przygotowany. Ja nikomu nigdy w życiu nie kazałem ćwiczyć. Sugerowałem, że praca nad techniką musi być – bez tego nie da się koncertować – ale moja metoda nigdy nie była kapralska, bo w sztuce przywódca to nie jest dowódca. Przywódca odkrywa pewną drogę i albo zainteresuje ludzi, albo oni nie pójdą tym tropem.

Prawo do dyrygowania

Wywiad z maestro Rolfem Beckiem
Mwm-kwiecien2013-4
Kierowanie orkiestrami i festiwalem dało mi wiele satysfakcji, poznałem bardzo ciekawych muzyków. Ale jestem dyrygentem – mam z dyrygentury dyplom tak samo jak z prawa – i już dość mam pracy menedżerskiej. Teraz chcę się zajmować tylko muzyką.

Nie palmy instrumentów!

Rozmowa z Konradem Junghänelem
Mwm-marzec2013-4
Muzyka zawsze będzie się zmieniać. I to jest dla mnie uzasadnienie dla wykonawstwa historycznego. Jeśli istniałoby jedyne poprawne wykonanie danego dzieła, moglibyśmy nagrać całą muzykę na płytach, następnie spalić wszystkie instrumenty i już nigdy nie muzykować.

Plamy na słońcu

Mój Lutosławski
Mwm-styczen-luty2013-35
Cezary Duchnowski Nie grywam dużo muzyki Lutosławskiego, ponieważ nie zdążył napisać niczego na komputer. Zajmuję się opracowaniem jego dzieł na mój sposób, na przykład teraz z Andrzejem Bauerem przygotowaliśmy Koncert wiolonczelowy na dwie perkusje, dwa fortepiany i elektronikę. W ten sposób próbujemy opowiedzieć muzykę Lutosławskiego językiem naszych czasów, przybliżyć ją współczesnemu odbio...

Musi się coś dziać

Wywiad z Bartłomiejem Niziołem
Mwm-styczen-luty2013-42
Jeżeli musiałbym dzień w dzień grać w orkiestrze operowej, męczyłbym się. Codziennie robię coś innego – rano próba w operze, po południu próba kwartetu, następnego dnia jadę do Berna i uczę studentów. Kiedyś zajmowałem się trochę dyrygenturą, gdy mam wolny czas, ćwiczę własny repertuar, moim celem jest nagrywanie co roku przynajmniej jednej płyty.