Borkowski

Dziennikarz muzyczny „Gazety Wyborczej” w Krakowie, muzykolog, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego, krakowianin z urodzenia i wyboru. Publikował między innymi w „Ruchu Muzycznym”, „Krakowie” i „Tygodniku Powszechnym”. Z radością współpracuje z „Muzyką w Mieście”. Interesuje się dziedzictwem materialnym i niematerialnym, operą, musicalem i architekturą socrealizmu. Miłośnik długich rozmów. Rozmawiał między innymi z Krzysztofem Pendereckim, Adamem Zagajewskim, Philipem Glassem, Elliotem Goldenthalem, Jordim Savallem, Nigelem Kennedym, Małgorzatą Walewską i Ewą Podleś. Szczęśliwy posiadacz dwóch kotów. 

Kobieta z parasolką

Rozmowa z Joanną Szczepkowską
Mwm-styczen2015-20
Kiedy byłam dzieckiem, obawiano się, że ja po prostu nie sprostam życiu, brutalnej rzeczywistości. Kobieta z parasolką w pewnym momencie opowiada o podobnych wrażeniach. Można powiedzieć, że ta postać jest esencją mojego neurotyzmu, a ta druga, czyli Goła Baba, to uosobienie tego, czego się boję.

Viola Leonarda

Rozmowa ze Sławomirem Zubrzyckim
Mwm-wrzesien-2014-26
Początkowo nie mogłem uwierzyć, jak to możliwe, żeby w naszych czasach ostał się taki rarytas – kompletnie zapomniany, a niosący taki potencjał. To była dla mnie szalona przygoda, w której mogłem poruszyć tyle różnych wątków. Coś takiego rzadko się zdarza i do dzisiaj się dziwię, że mi się to przytrafiło.

Ostrożnie z muzyką!

Rozmowa z Józefem Opalskim
Mwm-maj-2014-16
Myślę, że istnieją w języku polskim dwa bardzo niemodne, a nawet źle widziane słowa. Pierwsze to „edukacja”. A jednak społeczeństwo trzeba edukować, samo tego nie zrobi. Drugie słowo to „rzemieślnik”. W każdym języku, z tych, które znam, słowo rzemieślnik jest wielką pochwałą. W Polsce, jeśli się komuś powie, że jest rzemieślnikiem w sztuce, to jest to traktowane jak największa obelga. Wszyscy ...

W pół drogi między myśleniem a muzyką

Muzyka moja miłość
Mwm-lipiec-sierpien2013-22
Myśl jest amuzyczna. Element powtórzenia jest niezwykle istotny w muzyce. Myśl przeciwnie – ma wciąż szukać czegoś nowego, może nawracać, zataczać kręgi, ale nie znosi zwykłej repetycji. A poezja jest miejscem paradoksalnego połączenia muzyki i myśli.