Zieli%c5%84ski
Swój pierwszy radioodbiornik skonstruowałem w wieku siedmiu lat. Wtedy chciałem być elektrykiem... Do dziś wolę trzaski od głuchej ciszy, a zamiast najnowszego iPhone’a wybrałem Radmora i Unitrę. Codziennie przemierzam stołeczne tunele by dotrzeć do Polskiego Radia, w którym od kilku lat rozmawiam z ludźmi, wydaję audycje i tworzę reklamy. Po godzinach nie zawsze słucham muzyki.



Pogromca stugłowego smoka

Giancarlo Guerrero - wywiad
Mwm-czerwiec-2017-8
Orkiestra jest instrumentem, który przypomina smoka z setką głów. Czasami te sto głów gra, jakby było jednym organizmem, ale bywa też tak, że następuje pełna desynchronizacja. Dlatego tak ważne jest, by dyrygent wiedział, co robi, i umiał podzielić się w klarowny sposób tą wiedzą.

Gram muzykę, która mnie porusza

Tasmin Little - wywiad
Mwm-styczen-2017-8
Tym, co łączy kompozytorów polskich, jest paradoksalnie bardzo indywidualny język muzyczny każdego z nich. Nie słyszę korelacji nawet między Szymanowskim a Karłowiczem. Chociaż może wspólnym mianownikiem ich stylu, również stylu Lutosławskiego, jest wyrazisty rytm. Natężenie emocjonalne muzyki i jej rytmiczność to cechy charakterystyczne dla polskich kompozytorów, których utwory grałam.

Muzyka musi oddychać

Jonathan Nott - wywiad
Mwm-pazdziernik-2016-8
Lubię myśleć, że to, co gra orkiestra, stanowi tylko połowę sukcesu. Reszta to słuchacze i przestrzeń. Za każdym razem przed występem słucham tego, jak dźwięk odbija się od ścian, po jakim czasie do mnie wraca i czy publiczność słyszy to, co ja za pulpitem. Zawsze staram się tak dyrygować, by muzyka oddychała. Im trudniejszy wykonujemy utwór, im częstsze są zmiany harmoniczne, tym więcej musimy...

Gram prawie wszystko

Mark Feldman - wywiad
Markfeldman4-1024x667
Jeżeli gra się muzykę rozrywkową, to nie jest się kreatywnym twórcą, tylko dawcą konkretnego brzmienia, melodii. Im bliżej będzie się tego, czego oczekują odbiorcy, tym lepiej będzie się imitowało nagranie płytowe, tym bardziej zadowoleni będą zleceniodawcy. Zatem to dziecinnie proste, wystarczy posłuchać nagrania, zapisać wszystkie jego charakterystyczne elementy i gotowe!

Schubert jak ocean

Richard Goode - wywiad
Mwm-czerwiec-2016-blok-6
Odnalazłem w utworach Schuberta pewnego rodzaju stały puls, na którym przeprowadzane są wszystkie zmiany melodyczno-harmoniczne. Jedne motywy wypływają z innych. To jest jak ocean niosący fale, które nieustannie zmieniają swój kształt i formę.

Kwadrofonik to mały teatr

Kwadrofonik - wywiad
Mwm-kwiecien-2016-8
Od początku istnienia zespołu wszyscy podkreślają teatralny charakter naszych koncertów. Bardzo dobrze się je ogląda, są pełne życia, tworzy się pewnego rodzaju dramaturgia. Nie ma możliwości, żeby naszą muzykę wykonywać przy jednym instrumencie, zatem musimy się stale przemieszczać. Poruszanie się po estradzie jest zwyczajnym elementem technicznym, który podczas występu nabiera wyrazu artystyc...

Dyrygenci

4cff5aaf07780_o
Hans von Bülow, pierwszy „nowoczesny” dyrygent, mawiał podobno: „nie ma dobrych orkiestr, są tylko dobrzy dyrygenci”. Niektórzy przekonują, że obecnie cierpimy na brak charyzmatycznych kapelmistrzów, podobnie jak na brak autorytetów w innych dziedzinach. Twierdzeniu temu zaprzeczają siedemdziesięcioletnie dzieje Orkiestry Filharmonii Wrocławskiej, dziś Orkiestry Symfonicznej NFM, które znaczone...

Żałuję, że nie jestem czarny!

Andrei Korobeinikov - wywiad
Mwm-kwiecien2015-9
The Köln Concert Keitha Jarretta to bardzo inspirujący i wymagający zmiany myślenia utwór. Paradoksalnie największym problemem jest zapamiętanie go w całości. To, co dla Jarretta było proste do zaimprowizowania, jest szalenie trudne do zagrania z pamięci. Można nawet powiedzieć, że wymaga zdecydowanie więcej wysiłku niż wykonanie jakiejkolwiek klasycznej kompozycji. Rzecz w tym, że każdy takt j...

Poranki w rytmie pop

Wywiad z Julią Lezhnevą
Mwm-luty2015-13
W zeszłym roku powiedziałabym jeszcze, że słucham tylko muzyki poważnej. Dziś natomiast coraz częściej słucham muzyki pop. Wracam do piosenek, które towarzyszyły mi we wczesnym dzieciństwie. Muzyka popularna daje mi dużo energii, przydaje się to szczególnie rano.

Wieczny chłopiec z gambą

Rozmowa Andrzeja Zielińskiego z Petrem Wagnerem
Mwm-grudzien2014-13
Bez e-maili, Skype’a, kamery czy telefonu nie byłbym w stanie zorganizować swojego życia zawodowego. Czasami zdarza się, że jestem odcięty od Internetu, gdy np. jestem za granicą czy zatrzymuję się w hotelu bez dostępu do sieci. Czuję się wtedy całkowicie zagubiony, nie mogę organizować moich koncertów, kalendarza. To śmieszne, ale potrzebuję nowych technologii, żeby grać muzykę dawną.

Czterdzieści lat Kronosów

Mwm-lipiec-2014-51
Nie jestem zainteresowany graniem muzyki, która nie „magnetyzuje” mnie i innych członków Kronos Quartet, a co za tym idzie, mam nadzieję – również naszej publiczności. Życie jest za krótkie. Angażuję się tylko w te przedsięwzięcia, które całkowicie mnie pochłaniają i popychają do działania. Jeżeli ktoś napisze coś, co nie wywołuje u mnie takich uczuć, to nie mogę tego zagrać.