Topolski1

Krytyk muzyczny i filmowy, współzałożyciel i wydawca magazynu o muzyce współczesnej „Glissando”, autor monografii kompozytora Gérarda Griseya, redaktor książek o nowym kinie tureckim, muzyce amerykańskiej, felietonów Andrzeja Chłopeckiego. Związany z Międzynarodowym Festiwalem Filmowym T-Mobile Nowe Horyzonty, Narodowym Instytutem Audiowizualnym i cyklem psychoanalitycznych spotkań filmowych „Ukryte”.



Tam i z powrotem (2)

Han_w_karbonicie
W poprzednim odcinku omawiałem wpływ technik filmowych i estetyki kina na muzykę nową. Teraz, nie ograniczając perspektywy do jednej epoki, chciałbym naszkicować impulsy biegnące w przeciwnym kierunku. Przez wieki wykształcił się szereg form muzycznych, których zastosowanie wykroczyło poza rodzimą dziedzinę sztuki, zwłaszcza jeśli chodzi o strategie narracyjne.

Tam i z powrotem (1)

Conversation_c-0-1080-0-0
Muzyczny montaż atrakcji? Filmowy zoom na ziarno dźwięku? Polifonia w kinie? W wieku awangard rozmaite techniki oraz innowacje wprowadzane w kinie i muzyce krążyły pomiędzy obiema dziedzinami. Tym właśnie obustronnym inspiracjom chciałbym poświęcić najbliższe dwa odcinki cyklu.

Boże Narodzenie

110447_boze-narodzenie-bombki-czerwone-tlo
Dla jednych są najpiękniejszym czasem w roku, spędzanym w domowym zaciszu z rodziną i przyjaciółmi; inni ich nie znoszą i zrobią wszystko, by minęły szybko i bezboleśnie. Każdy jednak ma jakieś skojarzenia związane ze świętami Bożego Narodzenia. Wśród nich są i te muzyczne. Zapytaliśmy o nie autorów „Muzyki w Mieście”. Z jakimi dźwiękami kojarzy im się Gwiazdka? Jakie mają muzyczne wspomnienia ...

Teledyski do muzyki współczesnej

Limbs-of-sun-artwork-995x1024
Prehistorię i historię teledysku zgłębiałem już kiedyś w dwóch odcinkach tego cyklu , ale teraz chciałbym udowodnić, że forma ta nie ogranicza się do rapowanych tekstów czy rockowych riffów. W historii kina znajdziemy bowiem szereg krótkich metraży powstałych pod gotową muzykę klasyczną lub współczesną, pozwalającą twórcom na prawdziwy eksperyment.

Powrót na Zagubioną autostradę

Lost_highway_hi-res_still_01_-_960
Do dziś ma status kultowego filmu, pokoleniowego przeżycia. A zarazem szczytowego osiągnięcia w tym osobliwym gatunku, jakim jest „Lynch”: psychodeliczna podróż w głąb podświadomości, ignorująca rygory racjonalności, realizmu, tożsamości i różnicy, czasoprzestrzeni i związku przyczynowo-skutkowego.

Znamy tę piosenkę

Mwm-maj-2016-28
Andersenowska baśń o dwóch syrenach osadzona w nostalgicznie potraktowanych realiach PRL-u, zmieszana z musicalem i gore? W końcu zeszłego roku swą premierę miał jeden z najbardziej oryginalnych i zakręconych filmów polskich ostatniego ćwierćwiecza, czyli Córki dancingu Agnieszki Smoczyńskiej.

S01.E01

1401x788-screen_shot_2014-10-06_at_12.14.53_pm
Muzyka w serialach, muzyka dla seriali… Temat rzeka, i to o wielu odnogach, bo każdy ma swoich faworytów i niepodobna tu pokusić się o stworzenie obiektywnego rankingu. Na początek warto uściślić, o jakich serialach mówimy, bo przecież nie o poczciwcach z lat siedemdziesiątych czy osiemdziesiątych, ani nie o polskich operach mydlanych. Od blisko dekady trwa w telewizji prawdziwa rewolucja w spo...

Pod choinkę

Mwm-grudzien-2015-34
Na Wigilię Bożego Narodzenia większość z nas czeka cały rok. Wieczór to szczególny z wielu powodów. Jednym z nich, choć zapewne nie najważniejszym, są… tak, tak – prezenty! Bywa z nimi jednak co najmniej tyle samo przyjemności, co problemów. Co podarować? To pytanie niejednemu z nas spędza sen z powiek już od tygodni. Jeśli jeszcze nie podjęli Państwo decyzji, śpieszymy z pomocą. Na tych strona...

Ta straszna nowa muzyka

Mwm-grudzien-2015-28
Istniejące filmowe stereotypy, które dotyczą muzyki nowej, zakładają, że jest ona albo „kosmiczna”, albo „straszna” (oczywiście nie mówię tu o minimalizmie czy nurtach retro). W poprzednim odcinku rozważałem zasadność tego pierwszego skojarzenia, teraz czas na drugie, a także na kontrprzykłady.

Muzyka współczesna w kosmosie

Mwm-pazdziernik-2015-32
Myślimy „filmy fabularne i muzyka nowa”, i od razu wiemy: science fiction! To skojarzenie zawdzięcza najwięcej mocy oddziaływaniu 2001: Odysei kosmicznej Stanleya Kubricka z 1968 roku, w której reżyser wykorzystał kilka szokujących wówczas utworów György Ligetiego. Jakież wrażenie wywierały mikropolifonia Requiem – statyczna i dynamiczna zarazem – oraz przelewające się klastery Atmosphères. Zaw...

Barokowa gra uczuć i odbić

Mwm-lipiec2015-30
To była jedna dekada i dwóch ludzi, którzy rozsławili muzykę dawną w kinie: Jordi Savall wybrał utwory do Wszystkich poranków świata (1991, reż. Alain Corneau) oraz Markizy (1997, reż. Véra Belmont), a Gérard Corbieau przedstawił dwa filmy z rzędu: Farinellego, ostatniego kastrata (1994, z muzyką Händla, Hassego, Porpory i innych) oraz Król tańczy (2000, z muzyką Jeana-Baptiste'a Lully'ego). Rz...

Muzyka klasyczna jako źródło cierpień (II)

Mwm-maj2015-24
W poprzednim odcinku naświetlałem przedstawianie muzyki klasycznej w kinie jako symbolu opresji, alienacji czy szaleństwa. Kontynuując i konkludując te niewesołe rozważania, pora na kolejny filmowy mit, czyli nazistę-melomana.

Muzyka klasyczna jako źródło cierpień (I)

Mwm-marzec2015-24
Co za zbliżenia – i między czym a czym? Nie będzie chodziło ani o (tylko) muzykę filmową, ani o filmy o muzyce. Bardziej zajmować mnie będzie tu śledzenie różnych punktów stycznych, właśnie tytułowych zbliżeń, między kinem a muzyką. Różnymi gatunkami i kalibrami; od teledysków po opery, od klasyki po disco. Teksty, które będą ukazywać się w miesięczniku „Muzyka w Mieście”, to dalszy ciąg rozmyś...