Pozostałe numery
marca 2012
"Wierzę w Boga, Mozarta i Beethovena." Richard Wagner
1-mwm-marzec

Wracam do korzeni

Rozmowa z Gabrielem Chmurą
Mwm-marzec-4
Mój dom stał bardzo blisko rynku, przy Kotlarskiej. Proszę sobie wyobrazić, że kiedy po raz pierwszy po trzydziestu latach, w 1998 roku przyjechałem do Polski, wsiadłem w pociąg i pojechałem prosto do Wrocławia. Nie pytając nikogo, trafiłem dokładnie na tę ulicę.

Muzyka zawsze jest prawdziwa

Rozmowa z Anną Czartoryską
Mwm-marzec-14
Aktorstwo wiąże się z oszukiwaniem widzów, chociaż widzowie mogą w teatrze przeżyć coś autentycznego. Muzyka natomiast jest czymś autentycznym. Nawet w formie kiczu, hałasu, dysonansu zawsze odsłania jakąś rzeczywistość. To dla mnie podstawowa różnica między aktorstwem a muzyką.

W niegdysiejszej składnicy prochu

Mwm-marzec-18
Gérard Mortier znany jest z miłości, jaką darzy nowoczesny teatr reżyserski, w którym na tiule, turniury i treny szansa jest mała, o koturnach zaś można zapomnieć od razu. U Mortiera ambitny jest repertuar i sposób jego pokazywania, co widać już po pierwszych sezonach przygotowanych przez kontrowersyjnego Belga.

Psychodeliczny blues

Mwm-marzec-23
W hipnotycznych utworach opisuje brutalne morderstwa i segregację, nędzę indiańskich rezerwatów i przerażenie pierwszych niewolników w drodze przez ocean. Mroczne tematy rasowej nienawiści zyskują dodatkowy wymiar, kiedy pamięta się o tym, że stanowią one część rodzinnej historii samego artysty.

Inny barok

Rozmowa z Jarosławem Thielem, dyrektorem artystycznym Wrocławskiej Orkiestry Barokowej
Mwm-marzec-12
W czasach baroku standardowy poziom umiejętności kompozytorskich był bardzo wysoki. Istnieje więc ogromna ilość dobrego jakościowo repertuaru, który jednak niczym szczególnym się nie wyróżnia. I w morzu takich „średnio – dobrze” piszących kompozytorów pojawiają się osobowości, które z ówczesnego języka muzycznego potrafiły stworzyć coś niepowtarzalnego. Taki był Zelenka.

Zapomniany język

Rozmowa z Kacprem Miklaszewskim
Muzyka z dawnych czasów, która przetrwała do dziś, pisana była przez kompozytorów wybitnych, dlatego nie pretendujmy do tego, by zrozumieć wszystko za pierwszym razem.

Sposoby

Mwm-marzec-8
Powiesz pewnie, że żyć w takich warunkach nie sposób. To chyba niezupełnie tak, że „nie sposób”, ale że wstręt na te „sposoby” bierze, to pewne. Michaił Sałtykow-Szczedrin

Grande Messe des Morts

Płytoteka NFM
Mwm-marzec-22
To pierwsza płyta w ramach nowego cyklu nagrań muzyki oratoryjnej, upamiętniających współpracę festiwalu Wratislavia Cantans z jego dyrektorem artystycznym, Paulem McCreeshem. W nagraniu monumentalnej Grande Messe des Morts Berlioza wziął udział bardzo liczny, specjalnie stworzony na tę okazję zespół, składający się z muzyków Orkiestry Filharmonii Wrocławskiej, Gabrieli Players, zaproszonych go...