Pozostałe numery
maja 2013
"U początku inwencji znajdziemy zawsze pierwiastek irracjonalny" Igor Strawiński
Mwm-czerwiec2013-1

Ahmet i koty

B_salon
Taksówka zaledwie kilka minut pędzi autostradą wiodącą wzdłuż wysadzanego palmami nabrzeża, by niespodziewanie zostawić za sobą Morze Egejskie i zniknąć wśród wąskich uliczek Izmiru. To jedyny sposób, by uniknąć korków. Turecka metropolia, wyrosła na fundamentach starożytnej Smyrny, tętni życiem przez całą dobę, wszędzie jest głośno, gwarno i widno od kolorowych szyldów i reklam. Budynki, które...

Mistrz mnie onieśmielał

Rok Lutosławskiego
Mwm-styczen-luty2013-15
Zapamiętałam jego reakcję na pierwszą moją bachowską płytę. Są na niej między innymi II Suita angielska, Fantazja chromatyczna, Koncert włoski i na końcu, jakby na bis, transkrypcje. Zostawiłam ją Witoldowi. Zadzwonił do mnie (przechowuję do dziś nagranie z poczty głosowej), podziękował za płytę. Powiedział, że bardzo mu się podoba, ale radziłby, żeby nie łączyć oryginalnych kompozycji Bacha z ...

Sceptyk pełen nadziei

Rozmwowa z Adamem Nowakiem
Mwm-czerwiec2013-22
Kiedyś słuchałem piosenkarzy, którzy zamartwiali się swoim życiem. To było dla mnie wówczas pociągające, bo myślę, że im człowiek ma mniej lat, tym wolniejszych utworów słucha. Potem zauważa, że czas szybko biegnie, więc grać również trzeba trochę szybciej, z większą witalnością. Któregoś dnia odkryłem więc, że kocham muzykę, która niesie siłę życiową.

Italo jazz

Enrico_8
Z siłą wizerunku nie da się wygrać. W początkach swojej kariery zdolny pianista Romano Mussolini, syn Benita Mussoliniego, z niechęcią używał prawdziwego nazwiska i występował na scenie najczęściej jako Romano Full. Mimo to każdy wiedział, kim jest ów grający w stylu Oscara Petersona muzyk, a z czasem sam Romano przekonał się, że zainteresowanie nazwiskiem niesławnego ojca może obrócić na swoją...

Zaufajmy Lipińskiemu!

Mwm-czerwiec2013-10
Stara żydowska anegdota mówi, że w Tel Awiwie jest grób nieznanego żołnierza, a na nagrobku napisane jest: Izaak Kon. Gdy zapytać przewodnika: „jak to – nieznanego – skoro jest podane nazwisko?”, pada odpowiedź: „jako żołnierz to on był zupełnie nieznany”.

M jak miłość i muzyka

Mwm-czerwiec2013-29
Prof. Albert Neisser badający syfilis u małp i tropiący gonokoki rzeżączki okazał się wprawdzie wybawcą ludzkości uparcie łamiącej szóste przykazanie, ale na salonach występował wyłącznie jako mecenas sztuki i przyjaciel wybitnych muzyków. Ta rola była bardziej twarzowa i dzięki niej przeszedł do historii Wrocławia.

Muzyka jest dla mnie święta

Wywiad z Benjaminem Shwartzem, nowym dyrektorem artystycznym Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej
Mwm-czerwiec2013-6
Filharmonia Wrocławska ma nowego Dyrektora Artystycznego. Wrocławianie mogli sprawdzić, jak dyryguje podczas koncert w marcu, a zobaczyć i posłuchać co mówi – podczas konferencji prasowej w kwietniu. Teraz wszyscy czekają na początek nowego sezonu artystycznego i pierwsze decyzje nowego szefa. „Jest u progu wielkiej kariery i chcę, żeby ją zrobił z naszą orkiestrą – powiedział Andrzej Kosendiak...

Balet ofiarny

Stulecie Święta wiosny
Mwm-czerwiec2013-16
Nie wszystko da się zrozumieć i wytłumaczyć, poukładać w logiczne ciągi przyczynowo-skutkowe. Owszem, skłonność do objaśniania i porządkowania, głęboko zakorzeniony w cywilizacji Zachodu racjonalizm zapewniają poczucie bezpieczeństwa, a może dają tylko jego namiastkę nam, zagubionym, przytłoczonym najróżniejszymi żywiołami, zdezorientowanym i zalęknionym jednostkom? Dlaczego? – pytanie, na któr...

Pierre Soulacroix Hop-Frog lub Żabi skoczek – opera jednoaktowa

Mały przewodnik po operach zapomnianych i nieistniejących
Mwm-czerwiec2013-32
Pierre Soulacroix Hop-Frog lub Żabi skoczek – opera jednoaktowa libretto własne według opowiadania Edgara Allana Poe premiera: Paryż, 1904