Pozostałe numery
kwietnia 2012
"Muzyka to strumień nadświadomej kosmicznej elektryczności, który stał się dźwiękiem" Karlheinz Stockhausen
2-mwm-kwiecien

Najokropniejsza z chimer

Mwm-kwiecien-ost-2-druk-29
Gdyby nie nastąpiło zderzenie rytmiki i melodyki o rodowodzie afrykańskim z europejskim systemem harmonii tonalnej i instrumentarium znanym z sal koncertowych Londynu, Paryża, Amsterdamu czy Wiednia, jazz w znanej nam postaci najprawdopodobniej w ogóle by nie powstał.

Proszę bardzo, kochany!

Rozmowa z Eugenem Indjicem
Mwm-kwiecien-ost-2-druk-9
Rubinsteina poznałem, gdy miałem 14 lat. Zawsze byłem pod wrażeniem sposobu, w jaki wykonywał mazurki, więc to prawdziwe szczęście, że mogłem się u niego uczyć. Mam słowiańskie korzenie, więc też odczuwam muzykę Chopina w specjalny sposób, jak sądzę.

Kontrabas wiedeński i czeski bas

Wywiad ze Zbigniewem Pilchem
Mwm-kwiecien-ost-2-druk-19
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej posiada instrumenty współczesne, ale do tego także historyczne trąbki, rogi i kotły, a Janusz Musiał – historyczny kontrabas wiedeński. I już to powoduje ogromną zmianę brzmienia i jest według mnie bardzo udanym kompromisem we współczesnych warunkach filharmonicznych.

Weinmann – twórca NEOSU

Mwm-kwiecien-ost-2-druk-20
Po pierwsze – wierzymy w niezwykłe talenty kompozytorów żyjących współcześnie. Po drugie – stawiamy sobie za cel docieranie z muzyką współczesną do nowych odbiorców, w czym pomagać ma jakość nagraniowa i edytorska. Po trzecie zaś – staramy się słuchać naszych partnerów, np. ze studia eksperymentalnego południowoniemieckiej rozgłośni SWR, a nie tylko polegać na własnym guście.

Muzyka to dobry interes

Mwm-kwiecien-ost-2-druk-22
Muzyka łagodzi obyczaje, nawet rekinów biznesu. Dlatego do sali w Nowej Giełdzie zapraszali oni artystów sławnych i dobrze im płacili. Występowali tu także Polacy, w tym „najznamienitszy fortepianista” Ignacy Jan Paderewski, który odwiedził Breslau w 1891 roku przed wyjazdem na tryumfalne tournée po USA.

Jestem do wzięcia. Od 2014 roku

O festiwalu Musica Polonica Nova, muzycznych inspiracjach literaturą i współczesnych polskich kompozytorach w rozmowie z Rafałem Augustynem.
Mwm-kwiecien-ost-2-druk-4
W muzyce na pewno nie szukam tapety, tła do smażenia jajek, pracy w ogródku. Słucham zawsze aktywnie, nie zazdroszczę ludziom, którzy puszczają muzykę do innych czynności, ja bym tak nie potrafił.

Giandomenico Fontani "Montezuma"

Mały przewodnik po operach zapomnianych i nieistniejących
Mwm-kwiecien-ost-2-druk-28
Opera w trzech aktach Premiera: Wenecja, 1756