Pozostałe numery
stycznia 2014
"Muzyka balowa sprawia, że matki słyszą gorzej niż zwykle - a córki lepiej" Henryk Sienkiewicz
Mwm-styczen-2014-new

"Gra w klasy"

poleca Rafał Augustyn
Gra-w-klasy_julio-cortazar_images_big_5_978-83-7495-870-7
[…] Podstarzała bileterka, z czepkiem na bakier i makijażem, w którym z pewnością sypiała, zaciągnęła kotarę na drzwiach. Dopiero wtedy Oliveira przypomniał sobie, że przy wejściu dostał program. Była to niewyraźnie powielona kartka, na której, przy pewnym wysiłku, można było odczytać, że pani Berthe Trépat, złoty medal, będzie grała Trois mouvements interrompus Rose Rob (pierwsze wykonanie), P...

Genialny projekt Hansa Scharouna

Mwm-styczen-2014-new-24
Od strony Tiergarten, widziana spomiędzy drzew przypomina wielki cyrkowy namiot, którego ściany i dach w niewytłumaczalny sposób, mimo silnego wiatru, trwają w całkowitym bezruchu. Gdy podchodzi się do niej od placu Poczdamskiego, dziś obrośniętego wieżowcami, pośród których za stalą i szybami kryją się ściany starych berlińskich pałaców, zdaje się formą klasyczną, czystą i szlachetną. Od stron...

Freedom jazz dance

Mwm-styczen-2014-new-20
Tytuł tego karnawałowego (w założeniu) tekstu jest jednocześnie tytułem najsławniejszej kompozycji chicagowskiego saksofonisty Eddiego Harrisa, którą spopularyzował Miles Davis, nagrywając ją w 1966 roku i wydając na płycie Miles Smiles. Spróbujmy spojrzeć na te trzy słowa, jakby rozdzielały je przecinki: co mają ze sobą wspólnego wolność, jazz i taniec? Jaka relacja je łączy?

Zagrajmy w piekło i niebo

Mwm-grudzien-slajd1
Diabeł gra sonatę, anioł rapsodię. Piekielnego skrzypka można posłuchać w Żmigrodzie, w parku pałacowym, niebiański muzyk popisuje się na cmentarzu Grabiszyńskim we Wrocławiu. Diabeł jest zdolniejszy – gra własny utwór. Anioł sięgnął po kompozycję Brahmsa i nawet nie nauczył się jej na pamięć. Zabrał ze sobą nuty.

Saksofon. Chicago, 30 października 1957

Mały pitawal przestępstw dokonanych za pomocą instrumentów muzycznych
Mwm-styczen-2014-new-32
Śmierć Johnny’ego „Rubinowych Warg” Taranto przeszła niemalże bez echa. Większe dzienniki pominęły ją kompletnym milczeniem, lokalna prasa chicagowska puściła drobne wzmianki petitem. Pod koniec października 1957 roku czytelnicy amerykańskich gazet pasjonowali się zupełnie innym wydarzeniem: zastrzeleniem Umberta Anastasii, ojca chrzestnego nowojorskiej rodziny Gambino.

Wolny strzelec

Rozmowa z Piotrem Pławnerem
Mwm-styczen-2014-new-8
Życie od koncertu do koncertu odpowiada mi dużo bardziej niż stały etat nawet w najlepszej, światowej sławy orkiestrze. Wolę angażować się w kolejne przedsięwzięcia i na szczęście na ich brak trudno mi narzekać.

Król Słońce znad Dunaju

Mwm-styczen-2014-new-14
Tropiciele kiczu i szydercy wyśmiewający bale dziennikarzy czy producentów krzeseł powinni pamiętać, że wiele utworów, które dziś kojarzą im się z szykiem i elegancją wyższych sfer, powstało dzięki zamówieniom bardzo rozmaitych środowisk zawodowych, składanym wiedeńskiemu przedsiębiorstwu muzycznemu – rodzinie Straussów.

Kwestionariusz „Muzyki w Mieście" - Benjamin Shwartz

Mwm-styczen-2014-new-6
18. Karierę chciałabym zakończyć… ...dyrygując Weselem Figara. Zawał serca w finale drugiego aktu.

Ikony w ryzach elektroniki

Musicaelectronicanova2013
Pofestiwalowe emocje opadły. W pamięci wspomnienia jednak wciąż pozostają żywe. Musica Electronica Nova to ważne wydarzenie; śmiem nawet twierdzić, że jak na festiwal, którego suma edycji osiągnęła dopiero wiek przedszkolaka, odgrywa już wśród festiwali muzyki współczesnej w Polsce opiniotwórczą rolę i zajmuje wysoką pozycję. Przesądza o tym choćby obrany kurs w polityce repertuarowej aktualnej...