Pozostałe numery
kwietnia 2014
Muzyka jest niczym innym, jak kunsztowną mową
Mwm-kwiecien-2014-1

Organy, Saint Louis, lato 1904 roku

Mały pitawal przestępstw dokonanych za pomocą instrumentów muzycznych
Mwm-kwiecien-2014-36
Kiedy powstanie na Haiti i wojna z Wielką Brytanią rozwiały francuskie marzenia o zbudowaniu opartego na niewolnictwie imperium w Nowym Świecie, Napoleon postanowił sprzedać Luizjanę Stanom Zjednoczonym. Za gigantyczny teren, obejmujący ponad dwa miliony kilometrów kwadratowych, przyjął w sumie piętnaście milionów dolarów, sumkę okrągłą, zwłaszcza wówczas, kiedy siła nabywcza jednego dolara był...

Kwestionariusz „Muzyki w Mieście" - Lutosławski Piano Duo

Lutoslawski-piano-duo_14868
9. Lęk podczas występów przed publicznością wzbudza we mnie… Bartłomiej Wąsik: W walce z lękiem ratuje mnie myśl, która dotyczy chmur; wiem, że one nawet podczas najtrudniejszego występu będą przesuwały się niewzruszone ponad moją głową, to mnie uspokaja.

Nieważne są nuty, liczy się wizja

Rozmowa z Christiną Pluhar
Mwm-kwiecien-2014-23
Można zebrać muzyków i pozwolić im na kreację utworu na zasadzie wspólnej improwizacji. Oczywiście, potrzebny jest lider podejmujący decyzję, które pomysły zostaną wykorzystane w ostatecznym wykonaniu, a które nie pasują do tego akurat utworu. Nasze aranżacje powstają podczas wspólnych prób z muzykami jazzowymi, kompozycja cały czas żyje i nabiera nowych kształtów – to work in progress.

Pistolety, muzyka i magia chaosu

Mwm-kwiecien-2014-33
O Hannah Höch wiemy niewiele. Urodziła się pod koniec XIX wieku w Gotha, niewielkim mieście w Turyngii. Jako dwudziestolatka rozpoczęła studia artystyczne w Berlinie i dość szybko zaangażowała się w najbardziej awangardowy ruch swoich czasów, jakim był dadaizm. Jej dzieła – o czym rzadko się dziś wspomina – inspirowały legendarnych artystów, wśród których wymienić należy Raoula Hausmanna, Georg...

Chopin i Złota Gęś

Junkenstrasse
Wrocławska złota gęś była mistrzynią skubania, a nawet oskubywania z ostatniego grosza. Nikt nie ośmieliłby się jej zarżnąć, a Polacy uznali ją za narodową relikwię. Przygarnęła pod swoje skrzydła i Słowackiego, i Chopina. Oczywiście, nie za darmo.

Artur Rubinstein z bliska

Mwm-kwiecien-2014-26
Pierwszy raz z bliska zobaczyłam Mistrza na uroczystych obchodach stupięćdziesięciolecia mojej uczelni, Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Po raz drugi – nazajutrz; na balu uczelni odtańczyłam parę kroków z Mistrzem, który z pewnością nie zwrócił uwagi na to, kto trzyma się jego ręki. Trzeci raz był w Paryżu.

„Ludzka rzecz"

Elżbieta Sikora poleca książkę Pawła Potoroczyna „Ludzka rzecz", Wydawnictwa W.A.B. 2013
Potoroczynludzkarzecz
Z więzienia Smyczek wyszedł inny jakiś, odmieniony, przetrącony jakby. Cała wieś wyległa, żeby zobaczyć przybysza, który wolnym krokiem schodził drogą z górki od strony cmentarza. Pełną wiatru, szeroko rozpiętą lnianą koszulę zamienili mu na kaftan, podgarbili, ostrzygli, wyuczyli dreptania i picia bez zakąski. Niósł ze sobą czarny futerał, kształtu coś jak piórkowskiej baby w miniaturze, niedu...

Mozaika

Wywiad z Szymonem Bywalcem
Mwm-kwiecien-2014-8
Od młodych twórców zależeć będzie kształt polskiej muzyki w przyszłości, a także jej miejsce w globalnej kulturze. Muszą być estrady i festiwale, na których zadebiutują, osiągną sukcesy, zdobędą doświadczenie pozwalające doskonalić warsztat; chciałbym, żeby to była także estrada festiwalu Musica Polonica Nova. Pragnąłbym zarazem, żeby nie pokazywać muzyki młodego pokolenia w całkowitym oderwani...

Jazzujące Eurydyki (i Orfeusze)

Mwm-kwiecien-2014-30
Podróż do Włoch i Grecji nie była obowiązkowym elementem wykształcenia pierwszych jazzmanów. Jeśli możemy mówić o „jazzowej mitologii”, to odnosi się ona raczej do amerykańskiego Południa i opowieści o bluesmanach sprzedających dusze diabłu na rozstajach. Z czasem jednak jazz dojrzewał, wyczerpywał tradycyjne źródła inspiracji i zaczął szukać nowych – również w dawnych historiach ze Starego Świ...

Antyrewia Hannah Höch

Mwm-kwiecien2014-slajd3
O Hannah Höch wiemy niewiele. Urodziła się pod koniec XIX wieku w Gotha, niewielkim mieście w Turyngii. Jako dwudziestolatka rozpoczęła studia artystyczne w Berlinie i dość szybko zaangażowała się w najbardziej awangardowy ruch swoich czasów, jakim był dadaizm. Jej dzieła – o czym rzadko się dziś wspomina – inspirowały legendarnych artystów, wśród których wymienić należy Raoula Hausmanna, Georg...

Szymon Bywalec o...

autorytetach, muzyce dawnej i nowej, dyrygowaniu, przygotowywaniu prapremier.
Mwm-kwiecien-2014-13
Praca nad nowym utworem przypomina trochę pracę w laboratorium. Mamy przepis w postaci partytury, składniki, którymi są dźwięki, i planowany efekt końcowy w postaci wykonania. Często receptura jeszcze nie jest doskonała. Trzeba poeksperymentować. Eksperyment, jak to eksperyment, może się udać albo nie i zakończyć eksplozją.

Bóg, który umarł

„Siedem ostatnich słów Chrystusa"
Mwm-kwiecien-2014-14
„Nigdy się nie dowiemy, do jakiego stopnia nasze życie uległoby zmianie, gdyby pewne usłyszane i niezrozumiane zdania zostały zrozumiane”. José Saramago