Pozostałe numery
maja 2012
"Muzyka przekracza granice polityczne, nacjonalistyczne nienawiści i wznosi się nad okropnościami wojny. " Paul Hindemith
3-mwm-maj

Hugenoci – opera w czterech aktach

Mały przewodnik po operach zapomnianych i nieistniejących
Jean-Gaspard Fidonc Hugenoci – opera w czterech aktach libretto: Stanislas Casimir Virvinqui premiera: Paryż, 1836

Muzyka buntu?

Mwm-maj-28
Jazzmani szczycą się nonkonformizmem i buntowniczym charakterem swojej muzyki. Polityczne zaangażowanie „muzyki wolności” należy do podstawowych dogmatów gatunku, ale niestety, po chłodnej analizie lista osiągnięć jazzu na tym polu wypada dość blado. Choć w wielu przypadkach chciałoby się rzec – na szczęście.

Bóg jest głuchy

Rozmowa z Andrzejem Pągowskim
Mwm-maj-18
Gdyby Bóg słyszał, to trochę inaczej obchodziłby się z tym światem. Ludzie często proszą Go o naprawdę rozsądne rzeczy. Jakoś nie słucha. Skoro więc nie słucha ludzi, to nie słucha też muzyki.

Akustyka pomnikiem kultury

Mwm-maj-24
Moskwa. Uzbrojeni w poziomice i gumowe młotki fachowcy do późnej nocy układali chodnik wokół pomnika Piotra Iljicza Czajkowskiego przy ulicy Balszoj Nikickiej. Gdy chodnik był gotów, kolejna ekipa zajęła się nabłyszczaniem go przy pomocy specjalnej substancji. Koło południa lśnił już niczym tafla olimpijskiego lodowiska. Był 14 czerwca 2011 roku, dzień inauguracji XIV Międzynarodowego Konkursu...

Chopin to cała galaktyka

Wywiad z Yulianną Avdeevą
Mwm-maj-7
Wiem, oczywiście, że Chopin urodził się w Polsce i tam spędził dużą część swojego życia, że potem wyjechał do Francji. Lecz muszę także powiedzieć, że kompozytorzy, że osobowości tego pokroju, nie mają narodowości.

Synergie

LEO FESTIWAL
Mwm-maj-15
Architektura i muzyka każdego dnia „spotykają się” w wielu salach i przestrzeniach koncertowych na całym świecie. Także dzisiaj artyści, architekci i muzycy tworzą analogiczne rozwiązania. Przykład? Minimal music i drapacze chmur. Proszę się przekonać, jak szybko wchodzi się w świat zwielokrotnionych jednostek.

Muzyka to rzecz osobliwa!

Rozmowa z Małgorzatą Markowską
Mwm-maj-22
Norwid idzie tu z Chopinem równolegle. Połączenie ich twórczości to coś więcej, niż suma poszczególnych składników. A jeśli jeszcze wyobrazimy sobie Janusza Olejniczaka i Andrzeja Seweryna jako wykonawców…

Gracz

Mwm-maj-8
Miał wybór. Nie był jedynym, któremu w gorących dniach po październikowej rewolcie bolszewików 1917 roku udało się Rosję opuścić. On był tym, który – w odróżnieniu od Rachmaninowa i Strawińskiego – zdecydował się do Związku Radzieckiego wrócić! Słuchając muzyki Sergiusza Prokofiewa i poszukując klucza do zrozumienia jej twórcy, nie można nie zadać sobie tego pytania: dlaczego? Co stało za decy...

Żywot palonego teatru

Mwm-maj-26
Wrocławski Teatr Miejski, dziś siedziba Opery, dwukrotnie padał ofiarą pożarów, ale błyskawicznie był odbudowywany. Uznano, że dodaje miastu prestiżu, jest jednocześnie świątynią sztuki i dziełem sztuki, więc nie wolno z niego zrezygnować.