Pozostałe numery
września 2014
„Śpiew to istnienie" Rainer Maria Rilke
Mwm-wrzesien-2014-1

W poszukiwaniu straconej równowagi

Wywiad z Sol Gabettą
Mwm-wrzesien-2014-19
Dla artysty niebezpieczne jest granie bez wyraźnej potrzeby koncertu za koncertem. To niszczy w muzyku człowieka. Trzeba mieć poczucie, że gra się po to, by coś z siebie dać innym. Jeśli się go nie ma, popada się w przygnębienie.

Piękno prostoty

Wywiad z Andrzejem Kosendiakiem
Mwm-wrzesien-2014-12
Gorczycki pisał muzykę użytkową, do wykonywania podczas nabożeństw. Okazuje się, że można pisać muzykę użytkową, a jednocześnie wspaniałą. Do czego, powiedziałbym, we współczesnej muzyce od wielu lat tęsknię, szczególnie jeśli chodzi o twórczość sakralną. To jest tęsknota za czymś, co może być dostępne dla wszystkich, proste, a jednocześnie niezwykle piękne. Co to znaczy, że jest piękne? Wystar...

Muzyka zmierzchu

Mwm-wrzesien-2014-16
Śmierć przyszła za wcześnie. Umarł w 1695 roku, w wieku zaledwie trzydziestu sześciu lat, w wigilię dnia świętej Cecylii, patronki muzyków. Umarł spełniony jako muzyk i kompozytor? Nigdy się tego nie dowiemy, tak jak nie będziemy wiedzieć, co Henry Purcell mógłby jeszcze skomponować, gdyby jego życie miało potrwać dziesięć, dwadzieścia lat dłużej. Tak czy inaczej utworami, które napisał, można ...

Siła pamięci

Mwm-wrzesien-2014-36
Internet nas zmienił. Coraz trudniej nam się skupić na dłuższym fragmencie tekstu – gorączkowo przebiegamy wzrokiem po ekranie, rejestrujemy tylko wyróżnione fragmenty artykułu, nie umiemy oprzeć się pokusie otwarcia kolejnych odsyłaczy.

Barwy muzyki

Wywiad z Lechem Majewskim
Mwm-wrzesien-2014-30
Muzyka i plastyka są abstrakcją, utwory niczego nie opowiadają. Na przykład w Wiośnie Vivaldiego słyszymy elementy przywodzące na myśl ciepło, błogostan, ale to skojarzenia. Podobnie ja, obrazując wiosnę, nie narysuję pani idącej ukwieconą alejką.

Muzyka nie służy autoprezentacji

Wywiad z Václavem Luksem
Mwm-wrzesien-2014-20
Nazywany „katolickim Bachem” lub „czeskim Vivaldim”, Jan Dismas Zelenka znany jest w ostatnim czasie w Europie dzięki działalności Václava Luksa. Ten znawca i interpretator twórczości barokowej broni jednak odrębności Zelenki, bo w końcu muzyka jest zawsze osobistym i pełnym emocji przesłaniem. Czy jednak w dość homogenicznej siedemnasto- i osiemnastowiecznej kulturze wszystko nie będzie albo B...

Schwarz Spieler Joseph Haydn

Haydn
Joseph Haydn odwiedził Londyn w 1791 i 1794 roku. Cieszył się w tym mieście ogromną popularnością – fetowano go jako największego żyjącego kompozytora owych czasów. Jak zauważa Nikolaus Harnoncourt, ten entuzjazm nie pozostał jednostronny. Haydn zachwycony był przyjęciem, jakie zgotowali mu londyńczycy.

Muzyczne dukty i ścieżki

49. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans
Mwm-lipiec-2014-72
Koncepcję programową tegorocznego festiwalu Wratislavia Cantans stworzoną przez Giovanniego Antoniniego streszcza nośne hasło: „Z ciemności w światło”. Ileż tu jednak dróg alternatywnych, bocznych uliczek, a nawet ledwie wytyczonych ścieżynek w repertuarowym gąszczu!

Echo dźwięków przeszłości

Mwm-wrzesien-2014-8
Sycylijski wiolonczelista Giovanni Sollima, jeden z gości Wratislavii Cantans, zagra w murach lubiąskiego kościoła klasztornego kompozycję, której inspiracją jest historia świątyni Santa Maria dello Spasimo w Palermo. „To utwór złożony z echa dźwięków przeszłości, jakie przetrwały w tych starych murach”, tłumaczy artysta. Przeszłość Sycylii zderzy się z przeszłością Śląska, oliwetanie spotkają ...

Jazz szymanowski

Mwm-wrzesien-2014-38
Historia zmagań polskiego jazzu z twórczością Karola Szymanowskiego jest krótka i można ją streścić w trzech punktach. Zaznaczyła się jednak w dziejach jazzowej krytyki z powodu wyjątkowo burzliwej dyskusji na temat jednej z interpretacji, co już jest pewną wartością – ale po kolei.

Dion, Macedonia. Grecki okres archaiczny. Piszczałki.

Mwm-wrzesien-2014-41
Za Gravesem i innymi autorami przyjmuje się często, że mit o Apollinie obdzierającym ze skóry Marsjasza jest odbiciem pradawnych przemian kulturowych: helleński podbój Arkadii i Frygii sprawił, że miejscowe ludy porzuciły tradycyjne instrumenty dęte i zastąpiły je kitarą; przy aulosach i fujarkach pozostali tylko prości, nieuczeni chłopi, w pocie czoła uprawiający ziemię i wypasający stada na g...

Szczęśliwa czterdziestka dziewiątka

49. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans
00-21.08.2014-foto_bogus%c5%82aw_besz%c5%82ej_008m
Dziesięciodniowy festiwal Wratislavia Cantans to aż trzydzieści pięć koncertów w czternastu różnych miejscowościach. Ponieważ wydarzenia odbywają się na całym Dolnym Śląsku, w szczycie festiwalowej gorączki melomani będą mogli wybierać wśród aż pięciu koncertów dziennie!