Pozostałe numery
września 2015
„Co to jest muzyka? - jest pytaniem o światopogląd.” Andrzej Chłopecki
Mwm-wrzesien-2015-1

Rozdzielenie i integracja

Mwm-wrzesien-2015-22
W potocznym rozumieniu architekturę ujmuje się współcześnie jako formę wizualną, która dociera przede wszystkim, jeśli nie wyłącznie, do oka. Podobnie muzyka uchodzi za zjawisko akustyczne przypisane zmysłowi słuchu. Takie spojrzenie na te dwie dziedziny ludzkiej aktywności jest wszakże nie tylko redukcyjne, ale wręcz nieprawdziwe i błędne.

„Już jesteś legendą”

Mwm-wrzesien-2015-34
Do polskich domów zawitał nagle i powszechnie, od razu zajmując pozycję wyjątkową. Wszyscy, którzy w 1990 roku byli zdolni oglądać telewizję, pamiętają sławny Koncert Trzech Tenorów. Pavarotti, Domingo i Carreras nie mieliby jednak właściwego dla siebie partnera, gdyby orkiestrą nie dyrygował Zubin Mehta.

Spiritus movens Wratislavii Cantans

Ewa Kofin - wywiad
Mwm-wrzesien-2015-42
Ponieważ byłam stałą bywalczynią „Warszawskich Jesieni”, postanowiłam spróbować czegoś najbardziej nieprawdopodobnego, czyli namówić na Wrocław największą gwiazdę tego festiwalu, Andrzeja Markowskiego. Byłam pewna, że ktoś taki właśnie przydałby się u nas. Dowiedziałam się wówczas także, że dopiero co rozstał się z Krakowem. Chciał być znowu tzw. wolnym strzelcem. Miał mnóstwo zagranicznych pro...

Trwałość i kruchość

Andrzej Kosendiak - wywiad
Mwm-wrzesien-2015-56
Budowanie zespołów, znajdowanie szefów artystycznych, działania edukacyjne, zmiana koncepcji funkcjonowania całej instytucji, a co za tym idzie – sposobu myślenia wszystkich jej pracowników, są ważniejsze od budowania nowej siedziby NFM. Budynek oczywiście przetrwa pokolenia, co skłania mnie do zastanawiania się nad trwałością zmian, które zaszły w ludziach. Trwanie kojarzy nam się raczej z zas...

Przykazania krytyka

Mwm-wrzesien-2015-66
W miłosnej randce najlepsze jest wchodzenie po schodach, napisał kiedyś Guy de Maupassant. Podobnie z niejednym przeżyciem muzycznym – najlepsze jest wybieganie myślą po krętych schodach w przyszłość, skrupulatne planowanie, oddzielanie spodziewanego ziarna od przewidywanych plew, snucie marzeń o dawno lub nigdy nie słyszanym utworze w obiecującym wykonaniu.

Odbijanie, rozpraszanie, pochłanianie

Mwm-wrzesien-2015-68
Muzyka jest częścią bagażu, jaki ludzkość niesie z sobą od samego początku. Najstarszy znany fragment muzyczny ma podobno pięć tysięcy lat. Pierwszego zapisu dźwięku dokonano w 1860 roku. Zatem przez cztery tysiące osiemset czterdzieści pięć lat (z tych pięciu tysięcy) jedyną muzyką, jaką znały miliardy słuchaczy, była muzyka wykonywana na żywo. Patrząc z tej perspektywy, możemy ujrzeć wzlot i ...

O pełnym brzuchu

Lwlpr28229
Jean-Baptiste Lully, nadworny kompozytor Ludwika XIV, w roku 1687 podczas dyrygowania orkiestrą – zdenerwowany, jak głoszą niektórzy, z powodu błędów muzyków – przebił sobie batutą palec u stopy. Wkrótce zmarł w wyniku zakażenia rany. Ten nietuzinkowy epizod nieraz stawał się przyczynkiem do prowadzenia naszych dialogów filomuzoficznych.

Nowy obrządek muzycznego świata

Mwm-wrzesien-2015-46
Czemu właściwie służą festiwale? Temu, żeby coś uczcić, czy może zażyć szlachetnej rozrywki? Skąd w ludziach potrzeba urządzania długich świąt kulturalnych? Czyżby chodziło tylko o utwierdzenie nas w poczuciu wspólnoty, a jeśli tak, to jakiej? Estetycznej, narodowej, a może zakorzenionej w szerszym kontekście geograficznym? Połączonej tym samym modelem wrażliwości, podobnym światopoglądem, więz...

Osobowość sali koncertowej

Tateo Nakajima - wywiad
Mwm-wrzesien-2015-16
Praca przed otwarciem sali jest jak opieka nad noworodkiem. Nagle zaczyna przeraźliwie płakać, nie wiadomo dlaczego, a kiedy indziej jest pogodny i zajmowanie się nim to czysta przyjemność. Inauguracja przypomina wysłanie dziecka pierwszy raz do przedszkola. Wiadomo, że nie zrobi siusiu na podłogę tylko pójdzie do toalety, ale jak sobie poradzi, jak się będzie zachowywać? To wielka niewiadoma.

Sztuka architektury

Ewa Kuryłowicz - wywiad
Mwm-wrzesien-2015-6
Wierzymy w racjonalną komunikację za pomocą architektury. Dla niektórych nasze projekty są aroganckie, dla innych – wyniosłe i dominujące, dla innych z kolei – zbyt proste. Uważamy, że skoro działamy w określonej przestrzeni i stykamy się z bardzo różnymi ludźmi, musimy być wyraziści. Chęć celnego przekazania tego, co chcemy „powiedzieć” każdym budynkiem, jest podstawową cechą naszych projektów...

Wrocławski skarb

Giovanni Antonini - wywiad
Mwm-wrzesien-2015-30
Chcę, żeby ludzie mieli świadomość, że festiwal Wratislavia Cantans to prawdziwy skarb, zależy mi na tym, żeby dowiedzieli się o nim melomani w innych krajach (choćby we Włoszech), ale także na tym, żeby bogactwo muzyczne Wrocławia odkryli mieszkańcy miasta i regionu, którzy do tej pory nie uczestniczyli w życiu kulturalnym. Niech zobaczą, że tu, w ich mieście, w Narodowym Forum Muzyki dzieje s...

Opus magnum

Małgorzata Markowska - wywiad
Mwm-wrzesien-2015-38
Muzyka w ujęciu Andrzeja Markowskiego wiązała się ściśle z aspektem wizualnym, ze sztukami pięknymi oraz z niezwykle istotnym dla niego słowem. Dopiero gdy wszystko to zsumujemy i dodamy historię życia ojca, wykształcenie, wielki talent i nieprzeciętną wrażliwość, otrzymamy właściwe tło dla powstania koncepcji Festiwalu Oratoryjno-Kantatowego Wratislavia Cantans. To był owoc wszystkich doświadc...

Drezno. Miasto muzyki

Mwm-wrzesien-2015-70
Z daleka Drezno wygląda dziś jak obraz Canaletta, na którym ktoś niewprawną ręką domalował wokół historycznego centrum socrealistyczne bloki. Centrum miasta oglądane z bliska może łudzić oko, nie oszuka jednak wprawnego nosa – wszędzie unosi się tu zapach świeżego cementu, nawet w budynkach, które odbudowano już dość dawno, tak jak słynną Semperoper.

Co to jest plakat? Co za trudne pytanie!

Lech Majewski - wywiad
Mwm-wrzesien-2015-50
Wielkie wydarzenia muszą mieć wielką oprawę. Nie mogą, nie powinny posługiwać się kiczem.