Pozostałe numery
lutego 2016
„Śmierć jest kluczem do szczęśliwości prawdziwej” Wolfgang Amadeus Mozart
Mwm-luty-2016-1

Günther pełen ognia

799_wulkan_2
„Całe malarstwo, ale także literatura i wszystko, co jest z nią związane, jest jedynie wędrówką wokół tego, co niewypowiadalne, wokół czarnej dziury czy krateru, do którego wnętrza wejść nie można”, zauważa niemiecki malarz Anselm Kiefer. Martin Geck – muzykolog, autor obszernej monografii Wolfganga Amadeusa Mozarta – dodaje, że „obraz wulkanu, jeśli nie poddawać go mistycyzacji”, jest ważnym w...

Wierzę w Mozarta

Mwm-luty-2016-28
Ze stosunkiem do Mozarta jest trochę jak z łaską. Albo się ją ma, albo nie. Brak łaski wyklucza wiarę. A to wiara czyni cuda, także te, o których tak pięknie pisał Alfred Einstein, gdy kolejny raz zastygał w niemym zachwycie nad brzmieniowym pięknem Mozartowskich arcydzieł rozsianych po całym Katalogu Köchla, niczym gwiazdy na nieboskłonie.

Kwestionariusz „Muzyki w Mieście"

Zbigniew Pilch
Pobrany_plik_(3)
1. Główną cechą mojej osobowości artystycznej jest… Nie ogarniam mojej osobowości. 2. Cechami, których szukam u partnerów estradowych, są… Żeby grali tak, jak ja. 3. Główną zaletą mojego sposobu gry jest… niebiańskie piękno.

Bezlitosny Mozart

Isabelle Faust - wywiad
Mwm-luty-2016-16
Muzyka Mozarta jest naprawdę bezlitosna – każdy dźwięk należy intonować „w punkt”: ani za wysoko, ani za nisko, ani za głośno, ani za delikatnie, ani za wcześnie, ani za późno, ani za krótko, ani za długo. Trzeba poruszać się niezwykle swobodnie po Mozartowskim świecie muzycznym, żeby nie przesadzić w improwizowaniu i nie zagubić istoty tej muzyki. A to tylko kilka ze zbioru niezliczonych probl...

Granice wolności

Giovanni Antonini - wywiad
Mwm-luty-2016-12
Mozart tworzył w czasach fascynacji formą, widzimy to choćby w rozwoju sonaty. Ale pod opakowaniem formy kryje się poszukiwanie wolności – nieskrępowania interpretacji, frazowania, rytmu – jednak zawsze w obrębie struktury, która jest dookreślona. Wolność ma granice, inaczej stałaby się anarchią. My, muzycy, musimy być świadomi formy i jednocześnie grać tak, aby publiczność jej nie odczuła. Org...

Podróże Mozarta

Mwm-luty-2016-20
W liście wysłanym do przyjaciela, Lorenza Hagenauera, w 1768 roku Leopold Mozart pisał o wewnętrznym obowiązku, jaki odczuwał w stosunku do władcy Salzburga, swojego kraju, jak i Boga, aby: „obwieścić światu cud, któremu Bóg pozwolił narodzić się w Salzburgu. Jestem to winien Bogu Wszechmocnemu, w przeciwnym razie byłbym najbardziej niewdzięcznym ze stworzeń: i jeśli kiedy byłem winien świat o ...

Wiedeń Mozarta

Mwm-luty-2016-24
„Twoja muzyka jest podobna do obfitego i dobrze podanego posiłku. Wszystkie dania są smakowite i można spożyć wielką ich liczbę bez obawy o niestrawność” – powiedział cesarz Józef II do Carla Dittersa von Dittersdorfa podczas indywidualnej audiencji, którą kompozytor opisał w autobiografii. Czy rzeczywiście do takiego spotkania doszło, trudno powiedzieć. Niemniej jednak ta anegdota – bo tak trz...

Haydn versus Mozart?

Mozarthaydnchambermusic
„Gdybym mógł uzmysłowić wszystkim przyjaciołom muzyki, a zwłaszcza władcom, niezrównaną wielkość sztuki Mozarta, jej głębię, potęgę uczucia i wyjątkowość jej zamysłu muzycznego, tak jak ja je odczuwam i rozumiem, narody biłyby się o przywilej posiadania takiego skarbu u siebie” – pisał w grudniu 1787 roku Józef Haydn do Ernesta Rotha.

Wolność

Tumblr_mx8hjqb4za1s6mxo0o1_1280
Ferruccio Busoni stwierdził niegdyś, że „muzyka narodziła się wolna i wolność jest jej przeznaczeniem”. Zdanie to brzmi jak cytat z książki Paola Coelho i pewnie dlatego do dziś towarzyszy jako credo najrozmaitszym działaniom: od ambitnych po kompletnie bezwartościowe.

Czarodziejska opera

Images
To był naprawdę okropny dzień. Dyskusja na pewnej szacownej konferencji zboczyła w całkiem niespodziewanym kierunku, wszyscy się pokłócili, spodziewani obrońcy obrócili się przeciwko nam, nikt nie opowiedział się za rozwiązaniami, które przed spotkaniem wydawały nam się oczywiste i jedynie słuszne. Wróciłam do domu, trzęsąc ze złości i frustracji, przemoknięta i zziębnięta na kość. Dostałam gor...

Jazz i Mozart. Indeks płyt nieudanych

Mozart-goes-jazz_11690_1_1354110425
Dlaczego jazzmanom z Mozartem nie wychodzi? Dlaczego tak bardzo im nie wychodzi? Dlaczego absolutna większość tych „rozimprowizowanych” i „rozswingowanych” interpretacji utworów Mozarta jest aż tak zła? Po zapoznaniu się z materiałem dowodowym wiem jedno: jeśli chce się przez te jazzujące wyimki z Don Giovanniego, Wesela Figara czy Requiem przebrnąć, a potem o nich napisać, jedynym ratunkiem je...

O zmysłach

Barystetraphonos-palasis
– Czy byli kiedyś ślepi muzycy? – pyta znienacka Zo.

Nauczyć się Mozarta

Jarosław Thiel - wywiad
Mwm-luty-2016-8
Od Mozarta można się nauczyć wszystkiego i zarazem niczego: to geniusz obdarzony tak nieprawdopodobnym talentem, że zdecydowana większość z nas może tylko kontemplować ten Boży dar w zachwycie. Nie można od kogoś nauczyć się talentu. Można natomiast próbować nauczyć się czegoś o Mozarcie, o jego kompozycjach, próbować wniknąć w tajemnice jego stylu i poszukać właściwych środków technicznych i e...