Pozostałe numery
marca 2016
„Od muzyki piękniejsza jest tylko cisza.” Paul Claudel
Mwm-marzec-2016-1

Wspólnota muzykowania

Dave Holland - wywiad
Mwm-marzec-2016-8
Nawet gdyby dyskografia Dave’a Hollanda ograniczała się do płyt, które nagrał jako akompaniator, kontrabasista przeszedłby do historii jazzu, bo akompaniatorem jest genialnym. Jednak od ponad czterdziestu lat konsekwentnie realizuje też własne pomysły na kolejne zespoły, co stawia go w rzędzie najbardziej zasłużonych jazzowych liderów ostatniego półwiecza. Jego muzyka jest jak on sam w roli roz...

Miasto utrapienia, muzyka łez

Mwm-marzec-2016-12
„Biada! Siedzi samotnie miasto niegdyś ludne. Stało się jak wdowa, a było wielkie pośród narodów. Było księżną pośród krain, a oto w poddaństwie”. Z głębokości, z rozpaczy te słowa, z udręczenia ten ciemny ton skargi. W roku 587 przed Chrystusem babiloński król Nabuchodonozor po wielomiesięcznym oblężeniu zdobywa Jerozolimę – ówczesną stolicę południowej Judei. To jedno z formacyjnych wydarzeń ...

Koryfeusz na rozdrożach

Mwm-marzec-2016-16
Z jednej strony Paweł Mykietyn często powtarza, że bliska jest mu idea muzyki absolutnej, czystej, rządzącej się własnymi, autonomicznymi, i niezależnymi od zewnętrznej rzeczywistości prawami. Kiedy, mówiąc o dramaturgii muzycznej, wskazuje na pokrewieństwo swego myślenia z poglądami Lutosławskiego, możemy mu wierzyć. Z drugiej wszakże strony jego muzykę instrumentalną szalenie trudno byłoby so...

Muzyka kosmiczna

Adam Sławiński - wywiad
Mwm-marzec-2016-20
Z Adamem Sławińskim spotkałem się w jego domu na warszawskich Grotach. Na ścianie pokoju wisi między innymi kolaż Srebrna rzeka Władysława Hasiora i skrzypce sprezentowane przez Agnieszkę Osiecką. W głębi stoi stare, bogato rzeźbione pianino, na którym leży minialbum ze zdjęciami…

Symfonia jak budowanie świata

Gustav_mahler_adolph_kohut_1892
Gigantyczne rozmiary, dziwaczne proporcje, niecodzienna liczba części (sześć), podzielonych zresztą „niesprawiedliwie” na dwa główne rozdziały (Abteilungen). Pierwszy z tych rozdziałów tworzony jest… tak, tak – jedynie przez pierwszą cząstkę, trwającą – bagatela! – tyle co Pierwsza albo Druga symfonia Beethovena w całości, reszta (ponad 60 minut!) – upchnięta w drugim Abteilung. Do tego głos so...

Ostatni z gigantów

Boulez
„Zmarł dyrygent i kompozytor Pierre Boulez” – ogłosiły na początku roku gazety, portale internetowe, nawet telewizje. Chyba nie tylko mnie takie uszeregowanie zasług Bouleza wydało się rażące – a jednak postanowiłem je przynajmniej rozważyć. Może faktycznie, pomyślałem, odkrywcze interpretacje kompozycji Debussy’ego, chłodno i konstruktywistycznie budowane gmachy symfonii Mahlera, oszałamiające...

Studium amuzji nabytej

Sibelius
Pod koniec ubiegłego roku Finowie świętowali sto pięćdziesiąte urodziny Jeana Sibeliusa. W przepiękny grudniowy dzień pod gmachem fińskiego Senatu zebrały się tysiące helsińczyków i pod wodzą machającego rękami jak wiatrak dyrygenta odśpiewały hymn z poematu symfonicznego Finlandia, który w późniejszym opracowaniu chóralnym i z dodanymi jeszcze później słowami Veikko Antero Koskenniemiego stał ...

Walentin Sierow w Galerii Tretiakowskiej

1(1293)
Muzea mają swoje brzmienie. W każdym kraju jest ono nieco inne, nawet jeśli akustyka sal wystawienniczych jest w zasadzie dosyć podobna.

S01.E01

1401x788-screen_shot_2014-10-06_at_12.14.53_pm
Muzyka w serialach, muzyka dla seriali… Temat rzeka, i to o wielu odnogach, bo każdy ma swoich faworytów i niepodobna tu pokusić się o stworzenie obiektywnego rankingu. Na początek warto uściślić, o jakich serialach mówimy, bo przecież nie o poczciwcach z lat siedemdziesiątych czy osiemdziesiątych, ani nie o polskich operach mydlanych. Od blisko dekady trwa w telewizji prawdziwa rewolucja w spo...

O trąbach

Makowski-troje_dzieci
Królestwo instrumentów muzycznych ze swym bogactwem i różnorodnością jest zaiste intrygujące. Nic dziwnego, że nasze dialogi filomuzoficzne nieraz zapuszczały się i na te tereny.

Chcesz u mnie grać na kalebasach?

Boureima „Vieux” Farka Touré - wywiad
Mwm-marzec-2016-34
„Panie prezydencie, proszę mi przydzielić mieszkanie, a będę wracał do Wrocławia każdego roku” – mówi „Vieux” Farka Touré, malijski gitarzysta i pieśniarz, syn legendarnego muzyka, Ali Farka Touré. Artysta był jedną z gwiazd ubiegłorocznej edycji Brave Festiwal „Przeciw wypędzeniom z kultury” we Wrocławiu, poświęconej afrykańskim griotom.