Pozostałe numery
maja 2016
"Artyści! Nigdy dwa razy to samo, nigdy dwa razy tak samo!" Bogusław Schaeffer
Mwm-maj-2016-1

Tradycja bez pajęczej sieci

Balla Kouyaté - wywiad
Balla-web-img_6780
Muzyka nie służy u nas tylko zarabianiu pieniędzy, ale ma pomagać i uzdrawiać – mówi Balla Kouyaté, malijski griot i mistrz gry na balafonie.

Isabella Colbran. Isabella Rossini

Iritratto-della-soprano-isabella-colbran-rossini
Anna Bonitatibus zawitała w Warszawie, żeby śpiewać Sesta w Łaskawości Tytusa Wolfganga Amadeusa Mozarta. Skupiona na Mozarcie, ani przez chwilę nie zapomniała, że jest, jak sama to ujmuje, „fanatyczną wielbicielką Gioacchina Rossiniego, una Rossiniana”.

Nowość i echa historii

Howardschatzbeverlyornsteinathlete8-jpg
Chyba będę dziś pisać o zakorzenieniu nowej muzyki w przeszłości. Dziwię się sobie, bo temat ten wywołuje u mnie odruch niechęci. W praktyce radiowej poszukiwanie historycznych odniesień daje zwykle szansę, aby przedstawić muzykę współczesną w ciągu dnia, zamiast w nocy, „dla tych, co na morzu”.

Oddział Intensywnej Terapii Muzycznej

93577
Instrumenty chorują inaczej niż ludzie. A to im struna pęknie, to znów piszczałka stopnieje w pożarze albo płyta wierzchnia się rozwarstwi pod wpływem wilgoci. Choć przecież i one kiedyś umierają, żyją nieporównanie dłużej niż grający na nich muzycy, bo sprawni lutnicy, stroiciele i konserwatorzy potrafią je nieraz po kilkakroć wskrzesić z martwych.

Przestrzenie dźwięków

Elżbieta Sikora - wywiad
Mwm-maj-2016-8
Festiwal Musica Electronica Nova odbywa się od 2005 roku co dwa lata, na zmianę z Musica Polonica Nova – przeglądem najnowszych i nieco starszych dokonań polskich kompozytorów. W tym roku będziemy świadkami nadzwyczajnego wydania wrocławskiego święta muzyki elektronicznej. W ramach programu Europejskiej Stolicy Kultury, między edycjami zaplanowanymi w regularnym cyklu przypadającymi na lata 201...

Nadal potrzebujemy radia

Radio_diora_pionier_u2_1
Coraz trudniej zdefiniować, czym jest nowa muzyka, a czym ta przez nas rozumiana jako „współczesna”. Świat i publiczność stają się coraz bardziej podzielone, co prowadzi do różnych sposobów definiowania tego, co „nowe” czy „współczesne”. Jednocześnie przestrzenią jednoczącą jest internet, a w nim miliony utworów, dzieł, dostępnych poprzez jedno kliknięcie. Gdzie w tym wszystkim potrzebujemy rad...

Gama Maksymiuka

Mwm-maj-2016-22
Kiedy patrzy się na Jerzego Maksymiuka, kiedy słucha się jego nagrań i koncertów, trudno uwierzyć, że maestro obchodzi osiemdziesiąte urodziny. Wciąż tryska niespożytą energią i zadziwia nieszablonowymi interpretacjami. Jak przed laty łączy żywioł emocji z idealnym dopracowaniem szczegółów i przejrzystością ujęcia całej partytury. Porywa słuchaczy nie tylko samą muzyką, lecz także charyzmą estr...

Znamy tę piosenkę

Mwm-maj-2016-28
Andersenowska baśń o dwóch syrenach osadzona w nostalgicznie potraktowanych realiach PRL-u, zmieszana z musicalem i gore? W końcu zeszłego roku swą premierę miał jeden z najbardziej oryginalnych i zakręconych filmów polskich ostatniego ćwierćwiecza, czyli Córki dancingu Agnieszki Smoczyńskiej.

Ich stu... Stulecie orkiestr

Mwm-maj-2016-12
Pamiętam ten naprawdę pierwszy raz, gdy to usłyszałem i poczułem. Do tego momentu znałem wyłącznie warunki wrocławskie, gdzie do niedawna – jak pamiętamy – nawet najwybitniejsze orkiestry grały albo w ciasnej, dusznej salce zwanej Filharmonią, albo w ogromnych gotyckich kościołach. W Filharmonii grzmiąco napierały ze wszystkich stron bez odrobiny litości dla słuchacza, w kościołach zawsze jedna...

Radiowa historia muzyki nowej

Mwm-maj-2016-17
Mimo niezwykłego w ostatnich dekadach wzrostu liczby festiwali nowej muzyki i nowych miejsc koncertowych, mimo coraz większych zasobów internetu, zasięg radiowego eteru pozostaje dla muzyki współczesnej największą i najbardziej komfortową przestrzenią.

Kwestionariusz „Muzyki w Mieście"

Laurence Cummings
Laurence_cummings_4_credit_anton_sckl
Słowo, którego nadużywam podczas prób, to… „przepięknie!”. Muszę znaleźć więcej tego rodzajów słów. Błędy, które najłatwiej wybaczam partnerom muzykom, to… złe dźwięki. Nie są ważne. W muzyce ważniejsze są serce i dusza. Ich brak napawa mnie smutkiem. Mój ulubiony repertuar to… muzyka barokowa. Prawdziwa skarbnica!

Ryszard II

1904_richard_strauss
„Na przełomie stulecia pojawił się odważny muzyk, nowatorski w formie, nowoczesny i zuchwały w pomysłach, znakomity wykonawca, niepozbawiony wulgarności, barometr rodzimej atmosfery – Richard Strauss”.