Pozostałe numery
września 2016
„Cisza jest powietrzem dla muzyki”. Jordi Savall
Mwm-wrzesien-2016-1

Znak życia i śmierci

Mwm-wrzesien-2016-41
Allan Undermoon spoglądał na budzące się ze snu miasto z wyrozumiałą wyższością – jak na niemowlę, które niczego nie rozumie poza trywialnym rytmem własnego metabolizmu. Poczucie wyższości – par excellence – tego znakomitego angielskiego pianisty i klawesynisty było zrozumiałe z dwóch powodów. Po pierwsze, ludzie mocno oddaleni od ziemi widzą świat, jak twierdził Marek Aureliusz, w trafnych uog...

Kwestionariusz

Philippe Jaroussky
Mwm-wrzesien-2016-8
Czy uważa pan, że sztuka czyni artystę lepszym lub gorszym? Odpowiadam bez chwili zastanowienia: lepszym! Otwiera umysł na różne sprawy i na wszelkie rodzaje innych artystów. Spotykam tak wielu ludzi, podróżuję po wielu krajach, w których nigdy bym się nie znalazł, gdybym nie został muzykiem! Czuję też, że śpiewanie muzyki takich wielkich geniuszy, jak Händel, Vivaldi czy Monteverdi, zmienia m...

Według (notatki na szerokich marginesach programów Wratislavii)

Mwm-wrzesien-2016-11
Według Międzynarodowej Unii Geograficznej geometryczny środek Europy jest na Litwie. Według renesansowej mapy (najbardziej znanej w wersji u Sebastiana Münstera) Europa Regina ma głowę na Półwyspie Iberyjskim, ręce to Italia i Dania, zaś pępek, oznaczony „Bohemia” leży – mniej więcej – w Karkonoszach, gdzie przy dzisiejszej polskiej granicy sączą się źródła Łaby. Według Samuela Huntingt...

Europa oswojona

Piotr Dahlig - wywiad
Mwm-wrzesien-2016-17
Na ogół postrzega się swoistość europejską jako wielką polifonię z kulminacją w XVI wieku. Potem to się już tylko psuło, jak mawia profesor Mirosław Perz. Drugą sprawą jest duża rola zapisu, dzięki któremu dzieła mogły się rozrosnąć do form cyklicznych, symfonicznych. Ten całościowo kontrolowany proces utrwalania muzyki odróżnia Europę od innych kontynentów.

Najważniejsze są emocje

Giovanni Antonini - wywiad
Mwm-wrzesien-2016-20
Jak mówił Carl Philipp Emanuel Bach: „Jeśli sam nie poczujesz emocji, nie wywołasz jej w słuchaczach”. Bywają równie poprawne, co nudne koncerty muzyki dawnej. Ale artyści są z siebie zadowoleni, bo zagrali historycznie. Przede wszystkim nie wiem, czy zagrali historycznie poprawnie, bo nie wiem, jak grano w XVII czy XVIII wieku. Kto mówi, że gra jak Bach albo Vivaldi, kłamie – przecież nie może...

Tam i z powrotem

G_-_-x-_-_-_40956x20130430151658_00
Kiedy byłam dzieckiem, przeszłość pozostawała dla mnie krainą roztaczającą o wiele więcej pokus niż przyszłość, nie mówiąc już o teraźniejszości.

Barokowe esencje

Dariusz Czaja - wywiad
Mwm-wrzesien-2016-31
Dla mnie barok to nie tylko, a może nawet nie przede wszystkim, pojęcie, które służy do opisania pewnych cech stylistycznych. To raczej kategoria odnosząca się do tego, co francuska Nowa Historia nazywała mentalité, a Michel Foucault określał mianem epistemy, a więc – najogólniej mówiąc – pewien zbiór założeń, wierzeń czy przesądzeń fundujących nasze pojmowanie rzeczywistości. W tym rozumieniu ...

Z ziemi włoskiej

Mwm-wrzesien-2016-36
XVII i XVIII wiek należał do Włochów i ich sztuki. Oczywiście także w innych okresach zaznaczyli oni swoją obecność w tworzeniu muzycznej kultury Europy (świadczy o tym choćby osoba wielbionego Palestriny czy postaci herosów XIX-wiecznej opery; poczynając od Cherubiniego, przez Rossiniego, Donizettiego, Belliniego i Verdiego, na Puccinim kończąc), jednak nigdy wcześniej, ani później nie doszło ...

O tym i owym

Sanzio__raffaello_-_putti_(madonna_sistina)_-_1512-1513
– A czy zdarzają się kobiety kompozytorki? – pyta razu pewnego Zo.

Bach Gardinera

20160322-sir-john-eliot-gardiner
Brytyjscy dziennikarze chętnie przypominają fakt, że Sir John Eliot Gardiner jest nie tylko dyrygentem, lecz także – jako właściciel posiadłości ziemskiej – producentem żywności ekologicznej. Konieczność niemal dosłownego dotykania ziemi rękami sprawia, że Gardiner-muzyk staje się bardziej wyczulony na to, co w muzyce dotyczy spraw ziemskich, jednocześnie jednak pozwala mu pogłębić metafizyczny...

Siedem myśli o muzyce, które doprowadzają mnie do szaleństwa

Obwody
6450841000_1363646565
Zasoby energii to jeden z problemów świata współczesnego. Zapotrzebowanie na energię ciągle się zwiększa. Świat muzyki współczesnej sygnalizuje potrzebę energii emitowanej ze scen z większą siłą, o większym potencjale, większej mocy. Więcej niż kilowolt, megawolt, gigawolt na takt, na część formalną, na przebieg, na czas trwania. Potrzeba terawoltów, petawoltów, eksawoltów wysyłanych w audytori...

Tylko bez populizmu, proszę

Europe_flags
Europa Cantans – z początku można doznać wrażenia, że festiwal Wratislavia Cantans zmienił nazwę. Jednak nie, to tylko wymowny podtytuł, czujne podkreślenie czasu wyjątkowego, kiedy Wrocław jest Europejską Stolicą Kultury 2016.

O tenorzyście, który został tenorem

Kornstad_hakon
Przez ten cykl przewinęło się już wiele dziwacznych postaci: jazzmani nienawidzący jazzu, swingujący dudziarze, kowboje z saksofonami, wizjonerzy-prowokatorzy i Bóg wie, kto jeszcze. Jednak wszystkie ich ekscesy mieściły się w pewnej normie – jazzowy świat niejedno widział i niejedno przeżył. Ale niewielu artystów w jego historii zdecydowało się na krok równie niezrozumiały dla jazzowej braci, ...

Z pieśnią na ustach

Europa
Co muzyka może zrobić dla świata w dzisiejszych czasach? Jaką wizję mu zaproponować? Piszę swój tekst niedługo po referendum w sprawie Brexitu, kiedy zastanawiamy się nad przyszłością Unii Europejskiej, nad perspektywami, nad tym, co z Polską.

Let's make an Opera

Interior_of_la_fenice_in_1837._original_at_museo_correr
Niemcy z upodobaniem powtarzają sobie dowcip o polskiej odmianie triathlonu: pójść na basen piechotą, wrócić z basenu ukradzionym rowerem. Po całej Europie krąży dykteryjka o francuskim czołgu, który ma pięć biegów. Cztery wsteczne (zróżnicowanej prędkości, od najniższego à rebours, messieurs, poprzez retour! i merde!!, skończywszy na sacrebleu!!!) oraz jeden naprzód – na wypadek, gdyby wróg za...

Wratislavia Cantans – Europa Cantans

Giovanni Antonini
Mwm-wrzesien-2016-4
Wrocław jest Europejską Stolicą Kultury, wobec tego przyjrzyjmy się Europie. W programie Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans znajdziemy reprezentantów wielu krajów, kompozytorów i artystów, a także utwory z różnych epok. Zabrzmią istotne dla naszego kontynentu dzieła, a na estradzie pojawią się ważni wykonawcy – gwiazdy w swoich dziedzinach; postaci wręcz legendarne, tak zasłużone dl...