Pozostałe numery
listopada 2016
„Każdy powinien pisać muzykę do tekstów Szekspira po to, by móc odkryć niezwykłe piękno i moc jego słów”. Benjamin Britten (1960)
Mwm-listopad-2016-1

Obok

Dm6p210387_zoom
„Wydaje mi się dzisiaj, że mój Koncert na orkiestrę [...] to jakaś zamierzchła przeszłość, coś jakby wspomnienie z innego wcielenia. Czy zdawałem sobie wówczas sprawę, że tak daleko odejdę od techniki i estetyki, jaką ten utwór przedstawia? Z pewnością tak. Więcej nawet: pragnąłem żarliwie, aby stało się to jak najprędzej”.

Jak to na wojence ładnie

Anonim-maska-zashchita_svideteley-tayna-konfidencialnost
Jesteśmy dorośli. Ach, jak jesteśmy dorośli. W dodatku jesteśmy zawodowcami. Siedzimy na naszych prestiżowych miejscach zarezerwowanych dla krytyki i bierzemy przykład z wytrawnych pokerzystów. Nie klaszczemy w ogóle albo klaszczemy zdawkowo, żeby nikt się nie zorientował, czy nam się podobało.

Salzburg latem

0201_sbg-stadtansicht_103.jpg.3193081
Wydaje się, że wyprawa do Salzburga musi być wyprawą do miasta Mozartów. Doświadczony podróżnik spodziewa się, że to miasto nawet podczas najkrótszej wizyty osaczy go nadmiarem mozartowskich dźwięków. Tak się jednak nie dzieje.

O tempach i temperamentach

28717699
– A dlaczego w dawniejszej muzyce zawsze jest w kółko: wolno–szybko–wolno–szybko? – pyta Zo.

Ogień, gniew i krzyk

Mwm-listopad-2016-19
Jazz jest muzyką imigrantów, czyż nie? Powstał przecież jako produkt uboczny jednej z największych, a zarazem jednej z najbardziej okrutnych i naznaczonych cierpieniem migracji w historii. Ale to zdanie ma też bardziej przewrotny sens. Gdyby bowiem za pomocą magicznej różdżki Nowy Jork – z wieloma zastrzeżeniami, ale wciąż jednak stolicę jazzowego świata – wyczyścić z wszystkich artystów napływ...

Co kto lubi

Marek Napiórkowski
011.jpg.1200x1000_q85
Muzyka nazywana „klasyczną” to wszechświat niemal niezmierzony. Kto chce go poznać, staje przed problemem – od czego zacząć. W takiej sytuacji warto zwrócić się do znawców, gdyż każdy z nich ma listę swoich ukochanych kompozytorów i ulubionych utworów. I niekoniecznie są to wybory oczywiste – najwięksi geniusze lub wiekopomne arcydzieła. Do wytrawnych melomanów należą muzycy, a ich wskazówki mo...

Po godzinach

Paweł Mykietyn
140704-1838-53
Stare i wyświechtane (ale jakże prawdziwe!) powiedzenie mówi, że nie należy dzielić muzyki na klasyczną i rozrywkową, a jedynie na dobrą i złą. Prawdziwości tych słów dowodzimy sami – mało kto przecież ogranicza się do słuchania tylko jednego rodzaju muzyki, również artyści ze świata „akademickiego”. Jaką muzyką rozrywkową inspirują się w swojej pracy? Czego słuchają po godzinach? Pytamy ich o ...

Kwestionariusz

Jason Moran
Mwm-listopad-2016-10
15. W muzyce nie cierpię ponad wszystko… gdy trwa długo bez dostatecznego powodu koncepcyjnego lub emocjonalnego.

Muzyka życia

Wayne Shorter - wywiad
Fa233dbb742046a625c988abe145a
Wayne Shorter jest typem rozmówcy, którego trudno kontrolować. Albo inaczej – nie sposób go kontrolować. Wie, o czym chce nam powiedzieć, i to właśnie mówi. Podobnie jak w swojej muzyce odrzucił wszystko, co zbędne, aby dotrzeć do samej esencji, tak w rozmowie dotyka tylko tego, co naprawdę istotne. Ale kiedy nawet na początku wypowiedzi wydaje nam się, że Wayne zaczyna lewitować w świecie swoj...

Nie każdy weźmie po Bartóku lutniej

Corvinus_university_budapest_main_building
Czy wiedzą Państwo, co to jest bekwarek? Ja też dowiedziałam się o tym stosunkowo późno, spierając się z pewnym historykiem o znaczenie wersu słynnej sprośnej fraszki Kochanowskiego O gospodyniej. Brzmi ona „Nie każdy weźmie po bekwarku lutniej” (w niektórych wydaniach pisane małą, w innych wielką literą). Z grubsza wiadomo, że chodzi o męskie przyrodzenie, a ściślej o to, że nie każdego natura...

Muzycznie ciągle doskonały

Wagner-festspielhaus_bayreuth1995
Co roku wielbiciele twórczości Wagnera przybywają do Bayreuth w okresie od 25 lipca do 28 sierpnia, gdzie w Festspielhaus na Zielonym Wzgórzu wystawiane są najnowsze inscenizacje kilku jego oper. Od 2009 roku funkcję dyrektora artystycznego imprezy pełni Katharina Wagner, prawnuczka kompozytora, z zawodu reżyser teatralny. Tegoroczną premierą był Parsifal w reżyserii Uwe Erica Laufenberga i pod...

Historia

Armenian_eternity_sign_right-facing_12_spiral.svg
„Historia zweryfikuje arcydzieła” – brzmi często powtarzane hasło. Wiele w nim prawdy – jeśli dziś trudno zaprzeczyć, że pasje Bacha czy symfonie Brahmsa należą do zasobu dzieł istotnych, zasługa w tym dziesiątek lat praktyki wykonawczej, refleksji teoretycznej, przychylnego odbioru publiczności.

Emigrant z wyboru czy mimo woli?

Fryderyk_chopin__fotografia_6023200
Fryderyk Chopin już od początku 1830 roku wybierał się za granicę, aby zrealizować swój plan artystycznej kariery, którą rozpoczął publicznymi występami. Po zdobyciu sławy w nieco prowincjonalnej Warszawie musiał pokazać swój talent tam, gdzie wykuwały się wszystkie wielkie światowe nazwiska – w Wiedniu, Berlinie, Londynie i Paryżu.