Pozostałe numery
stycznia 2017
„Dobry gust jest dla nas przeszkodą w zrozumieniu i docenieniu wieku XIX”. Charles Rosen
Mwm-styczen-2017-1

Dbam o rytm

Katarzyna Bonda - wywiad
Mwm-styczen-2017-28
Mówi się o niej „królowa polskiego kryminału”. Nic dziwnego, powieści Katarzyny Bondy dawno już osiągnęły ponadmilionowy nakład. Główni bohaterowie jej dreszczowców to profilerzy Hubert Meyer, Sasza Załuska, ale tak naprawdę postaci, których atrakcyjność decyduje o wartości i sukcesie tych książek, jest więcej. Polifoniczna proza zapewniła autorce, niedoszłej pianistce, między innymi Nagrodę Wi...

Xenakis obecny

06e29effdfb1f1b7f6a7863394f4d786
O tej muzyce pamięta niewielu. Przynajmniej u nas. Biografia jej twórcy odstrasza oficjalne instytucje; życiorys komunisty i opinia matematyka rozpoczynającego pracę kompozytorską od złożonych stochastycznych procedur to nie jest coś, co wzbudza zaufanie.

Słowa? Słowa!

Perfect-world-clip-art-entertainment-txi9f4-clipart
Czy jest jakaś istotna różnica między operomanem polskim a operomanem z Niemiec, Anglii albo Rosji? Jest, i to niejedna. Skupmy się wszakże na problemie, który już od dawna spędza mi sen z powiek.

Piękno w różnorodności

Mwm-styczen-2017-14
Koncerty brandenburskie, należące do największych arcydzieł muzyki barokowej, powstawały w najszczęśliwszym dla Bacha okresie służby na dworze światłego i muzykalnego księcia Leopolda von Anhalt-Köthen. Poczucie osobistego i zawodowego spełnienia zdaje się opromieniać te wyjątkowo urodziwe i kunsztownie zróżnicowane dzieła, twórczo nawiązujące do modnych wówczas wzorów włoskich i francuskich.

Co kto lubi

Krzesimir Dębski
Jkruk_20120703_krzesimir_debski_busko_img_8061-1_(1)
Muzyka nazywana „klasyczną” to wszechświat niemal niezmierzony. Kto chce go poznać, staje przed problemem – od czego zacząć. W takiej sytuacji warto zwrócić się do znawców – zawodowych muzyków, ale też wytrawnych melomanów amatorów – gdyż każdy z nich ma listę swoich ukochanych kompozytorów i ulubionych dzieł. I niekoniecznie są to wybory oczywiste – najwięksi geniusze lub wiekopomne arcydzieła...

Gram muzykę, która mnie porusza

Tasmin Little - wywiad
Mwm-styczen-2017-8
Tym, co łączy kompozytorów polskich, jest paradoksalnie bardzo indywidualny język muzyczny każdego z nich. Nie słyszę korelacji nawet między Szymanowskim a Karłowiczem. Chociaż może wspólnym mianownikiem ich stylu, również stylu Lutosławskiego, jest wyrazisty rytm. Natężenie emocjonalne muzyki i jej rytmiczność to cechy charakterystyczne dla polskich kompozytorów, których utwory grałam.

Przewidujący

Maxresdefault
Kandydatur do miana najdziwaczniejszego dzieła muzycznego wszech czasów można wskazać wiele. Ale kto wie, czy najbardziej tajemniczy i ekscentryczny, najbardziej wizjonerski utwór nie powstał już prawie 110 lat temu, w tej niezwykłej epoce, która poszukiwała absolutnej wolności i ostatecznie zrywała krępujące więzy systemu tonalnego. Jednym z liderów tego peletonu jest Skriabinowski Prometeusz,...

Triste Freunde

Foto02
„Wygląda trochę prowincjonalnie” – powiedział znajomy dziennikarz włoski, przypatrując się przez okno hotelu niemieckiemu miasteczku Bochum. Swym nieśpiesznym, nawykłym do krajobrazu genueńskich ulic okiem wodził po nieefektownie odbudowanym centrum.

Siedem myśli o muzyce współczesnej, które doprowadzają mnie do szaleństwa

Kolekcjoner
P02vhq1v
Kolekcjoner wie, o jakie dzieło poszerzyć Kolekcję. Jest w swoich wyborach przenikliwy i zdyscyplinowany. Na przestrzeni dekad zbudował zbiór, który jest większy niż suma tworzących go elementów.

Więcej improwizacji!

Mwm-styczen-2017-36
Jesienią 1994 byłem zafascynowany muzyką Jana Garbarka. Wcale się tego nie wstydzę. No, może trochę, choć właściwie to Garbarek powinien się wstydzić za to, co się z nim stało na ostatnich płytach.

Po godzinach

Marzena Diakun
Bg1
Stare i wyświechtane (ale jakże prawdziwe!) powiedzenie mówi, że nie należy dzielić muzyki na klasyczną i rozrywkową, a jedynie na dobrą i złą. Prawdziwości tych słów dowodzimy sami – mało kto przecież ogranicza się do słuchania tylko jednego rodzaju muzyki, również artyści ze świata „akademickiego”. Jaką muzyką rozrywkową inspirują się w swojej pracy? Czego słuchają po godzinach? Pytamy ich o ...

Johnsonomania

Mwm-styczen-2017-18
W 1938 roku w Lahti Stanisław Marusarz zdobył wicemistrzostwo świata w skokach narciarskich, a w 2001 roku wyczyn ten powtórzył Adam Małysz. Gdy cztery dni później na Salpausselkä nasz skoczek stanął na najwyższym stopniu podium, małyszomania, którą rozpoczął styczniowy triumf w Turnieju Czterech Skoczni, sięgnęła zenitu.