Pozostałe numery
września 2012
"Jest ów kantor lipski objawieniem boskim: jasnym a przecież niedającym się wyjaśnić" Carl Friedrich Zelter
7-mwm-wrzesien

Bach. Naukowiec i eksperymentator

Rozmowa z Christophem Wolfem o jego książce "Johann Sebastian Bach. Muzyk i uczony"
Mwm-wrzesien-16
Pozycja Bacha w Lipsku, fakt, że posiadał tytuł nadwornego kompozytora króla polskiego i elektora saskiego, dawały mu swobodę w relacjach z władzami miejskimi i teologami. W pewien sposób był ponad nimi – to sprawiało, że zachowywał się tak, jak żaden inni muzyk w XVIII wieku. Był przekonany, że zasługuje na specjalne traktowanie. Być może z naszego punktu widzenia był arogancki w stosunkach z ...

Muzyczne pasje Południa

Mwm-wrzesien-22
"Na Południu – pisał Gustaw Herling-Grudziński – jest coś w niebie, słońcu, powietrzu i w drzewach, co nie dopuszcza cierpienia, nie daje czasu na obejrzenie się wstecz. Tutaj żyć, to biec naprzód, biec bez wytchnienia, nie przystawać ani na chwilę, nie oglądać się za siebie, płakać nawet w biegu." Pisane w gorącym neapolitańskim powietrzu pasje muszą mieć wyjątkowe, niepodobne do innych, jakoś...

Modlitwy Apostoła Radości

Oratorium
Mwm-wrzesien-20
Człowiek wesoły i świeży łatwiej otwiera się na Słowo Boże. Muzyka sprzyjała osiągnięciu stanu tak dobroczynnego odprężenia. Śpiewano zatem przynajmniej dwukrotnie – po modlitwach i dyskusjach pogłębiających wiarę.

Klawesyn – to jest to!

Mwm-wrzesien-14
Breslau przekonał się sto lat temu, że warto stawiać na trójkąty: Wanda Landowska, Bach i klawesyn zawojowali melomanów. Miejscowe towarzystwa muzyczne, które zaprosiły polską artystkę na VI Niemiecki Festiwal Bachowski, mogły cieszyć się sukcesem.

Robert Noguchi "Sashimi"

Opera oulipowska w trzech aktach
Mwm-wrzesien-28
Libretto kompozytora, na motywach kompilacji biblijnej Charlesa Jennesa (1741) Premiera: Paryż, 1979

Moja Wratislavia

Wspomnienia.
Mwm-wrzesien-11
Są to bardziej refleksje niż wspomnienia, a może raczej – moje dzisiejsze spojrzenie na przeszłość i na moje ówczesne wrażenia i odczucia związane z festiwalem Wratislavia Cantans, próba ich zracjonalizowania, wytłumaczenia i skomentowania. Oczywiście, w oparciu o fakty i zdarzenia, w których w różnych rolach kolejno uczestniczyłem: jako obserwator, recenzent i współorganizator – chociaż zawsze...

W roli głównej: Johann Sebastian Bach

Wywiad z Paulem McCreeshem, dyrektorem artystycznym 47. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans
Mwm-wrzesien-6
Pasja wg św. Mateusza jest absolutnym arcydziełem, które z każdym kontaktem daje coś nowego, inną perspektywę. Nasze nagranie tego dzieła było pierwszym, które stworzyło przestrzeń dla śpiewu solowego. Ciepłe przyjęcie zaskoczyło nas, bo spodziewaliśmy się miażdżącej krytyki, oskarżeń o herezję ze strony milionów miłośników chóralistyki Bacha. Stało się inaczej.

Od pustyni do półprzewodnika

Rzecz o dyrygowaniu na Wyspach Brytyjskich
Mwm-wrzesien-7
Niemiecka fraza „Das Land ohne Musik” – kraina bez muzyki – pojawia się do dziś w gazetach brytyjskich, gdy pisze się o historii muzyki rodzimej, paradoksalnie nawet wtedy, gdy artykuł opowiada o sukcesach szefa Berlińskich Filharmoników Sir Simona Rattle’a. Na kochających tradycję wyspach wciąż pamięta się o tym, że Wielka Brytania, kulturalny potentat w dziedzinie literatury, cierpiała dotkli...

Pasyjna wolta

Mwm-wrzesien-26
Podglądam program 47. festiwalu Wratislavia Cantans i wspominam swoje szczenięce, heavymetalowe lata. Mimo że najbardziej na świecie kochałem jazgot przesterowanych gitar, nie byłem jednak całkiem głuchy na piękno muzyki sakralnej. Z jakiegoś powodu uwielbiałem liturgię Triduum Paschalnego i gorzkie żale. Może to kwestia molowych tonacji i żałobnej melodyki, a może mrocznego wnętrza kościoła? Z...