Pozostałe numery
maja 2017
„Jeśli się (...) nad tym zastanowić, Mahler nie miał oczywistych następców”. Haruki Murakami
Mwm-maj-2017-1

Co kto lubi

Ernst Kovacic
Ernst-kovacic-03-duze
Muzyka nazywana „klasyczną” to wszechświat niemal niezmierzony. Kto chce go poznać, staje przed problemem – od czego zacząć. W takiej sytuacji warto zwrócić się do znawców – zawodowych muzyków, ale też wytrawnych melomanów amatorów – gdyż każdy z nich ma listę swoich ukochanych kompozytorów i ulubionych dzieł. I niekoniecznie są to wybory oczywiste – najwięksi geniusze lub wiekopomne arcydzieła...

Po godzinach

Jan Duszyński
Duszynski
Stare powiedzenie mówi, że nie należy dzielić muzyki na klasyczną i rozrywkową, a jedynie na dobrą i złą. Prawdziwości tych słów dowodzimy sami – mało kto przecież ogranicza się do słuchania tylko jednego rodzaju muzyki. A jak jest z muzykami ze świata „akademickiego”? Jaką muzyką rozrywkową inspirują się w swojej pracy? Czego słuchają w wolnych chwilach? Pytamy ich o to co miesiąc.

Z przyjemnością gram mniej

Konstanty Andrzej Kulka - wywiad
Mwm-maj-2017-8
Mam to szczęście, że lubię grać. To ważne, skoro jest to także mój zawód. Ale lubię też czasem od tego odpocząć. Gdybym zajmował się muzyką od rana do nocy, chyba bym rzucił to wszystko. Jak tylko mogę, chętnie odkładam instrument; jest gdzieś na szafie i czeka.

Wytworny dżentelmen, czyli o tym, co Brytyjczycy zawdzięczają Ralphowi Vaughanowi Williamsowi

Mwm-maj-2017-14
„To jedyny z moich uczniów, który nie pisze mojej muzyki”, odpowiedział Maurice Ravel, gdy poproszono go o ocenę twórczości angielskiego kompozytora Ralpha Vaughana Williamsa. Według Doroty Kozińskiej w Wielkiej Brytanii „uwielbienie dla chóralnego dorobku Williamsa […] jest rzeczą równie oczywistą, jak spożywanie kotlecików jagnięcych z sosem miętowym”. A jak jest w Polsce?

Tajemnica muzyki

Lech Majewski - wywiad
Mwm-maj-2017-18
Jeśli spojrzymy na zapis muzyki, widzimy proporcje matematyczne. Pitagoras jako pierwszy zwrócił uwagę na korelację między zjawiskiem fizycznym, czyli napięciem struny, a dźwiękiem. Różni ludzie potrafią się za pomocą muzyki komunikować poza językiem. Tylko z jakiej racji? Dlaczego ta fizyka, ciśnienia cząsteczek powietrza sprawiają, że odbiorca zaczyna płakać lub uśmiecha się, odpływa, leci w ...

Claudio i Klaudioci

Mwm-maj-2017-22
W tym roku przypada 450. rocznica urodzin Claudia Monteverdiego. Wprawdzie znamy tylko dokładną datę jego chrztu, ale w tamtych czasach, z uwagi na dużą śmiertelność wśród dzieci, chrzczono je zaraz po urodzeniu. Dlatego można przyjąć, że kompozytor przyszedł na świat w pierwszej połowie maja 1567 roku w Cremonie.

Wredny Szczeniak

Mwm-maj-2017-36
Znają Państwo ten typ artysty – niby wiemy, że nie jest to największe osiągnięcie w historii muzyki, ale dziwnym trafem jego płyty lądują w naszych odtwarzaczach częściej niż wielkie dzieła wielkich mistrzów. Oczywiście, wiem: mistrzowie są nieśmiertelni, a odkrycia jednego sezonu więdną z czasem. Ale nim przeminą, zasłuchujemy się w nich niemal do znudzenia. W kategorii sezonowej, niezobowiązu...

Po rewolucji

Penderecki_studio_eksperymentalne
„Myśmy wszystko zapomnieli!” – z Wyspiańska zaintonował rytualny lament taksówkarz, z którym rozmawialiśmy oczywiście o polityce. Zgodziliśmy się co do ogólnych wniosków: zmieniło się w kraju przez ostatnie dziesięciolecia. Do tego stopnia, że nie pamiętamy tego, co kiedyś zdawało się oczywiste.

Muzyczny przestwór

Light-1519784_960_720
Przepis na muzyczny mrok? Proszę bardzo: tempo Maestoso, metrum 6/4, stała nuta (wartości równej całemu taktowi, czyli tutaj cała nuta z kropką), a do tego następujący mix instrumentów: kontrabasy, altówki, waltornie i koniecznie tremolo kotłów. To tło, trwa może chwilę, jednak wystarczająco długo, by zafrapować, zasiać wątpliwość i rozbudzić ciekawość – co dalej, co z tego wyniknie?

Refugees welcome

1200px-spanish_war_children001
W styczniu 2016 roku kapituła językoznawców wybrała słowo roku. Rzeczownik „uchodźca” został wskazany jednogłośnie – po raz pierwszy w historii kapituły. Wygrał też w plebiscycie internautów. Pokonał w cuglach „frankowicza”, „terrorystę”, „smog” i „wygaszanie”.

Od strony recytatywu

Wellber_1
„Wesele Figara doskonale przystaje do naszych czasów, czasów rosnących nierówności, poprzez które społeczeństwa postindustrialne się re-arystokratyzują” – mówi izraelski dyrygent Omer Meir Wellber w rozmowie z niemiecką dziennikarką Ingą Kloepfer.