Pozostałe numery
July 2017
„Trzeba bowiem wiedzieć, że nie wszystkie ptaki śpiewają jednakowo i że także wśród nich rozróżnia się mistrzów”. „Światowid”, 1932
Mwm-wakacje-2017-1

Zwykły człowiek John Coltrane

Mwm-wakacje-2017-36
Podobno ktoś pokazał Johnowi Coltrane’owi jego własne improwizacje, spisane nuta po nucie. Saksofonista spojrzał na papier i odparł, że to niemożliwe, bo on takich trudnych rzeczy nie gra.

Chmury

Dvd
Płyta znanego muzyka wydana w wielkiej wytwórni jest zawsze wydarzeniem. Towarzyszy jej kampania promocyjna, dobre zdjęcia, film rozpowszechniany przez media społecznościowe.

Co kto lubi

Jerzy Maksymiuk
Maxresdefault_(1)
Muzyka nazywana „klasyczną” to wszechświat niemal niezmierzony. Kto chce go poznać, staje przed problemem – od czego zacząć. W takiej sytuacji warto zwrócić się do znawców – zawodowych muzyków, ale też wytrawnych melomanów amatorów – gdyż każdy z nich ma listę swoich ukochanych kompozytorów i ulubionych dzieł. I niekoniecznie są to wybory oczywiste – najwięksi geniusze lub wiekopomne arcydzieła...

Po godzinach

Paweł Hendrich
Pawel_hendrich_fot_lukasz_rajchert_lo_res-2
Stare powiedzenie mówi, że nie należy dzielić muzyki na klasyczną i rozrywkową, a jedynie na dobrą i złą. Prawdziwości tych słów dowodzimy sami – mało kto przecież ogranicza się do słuchania tylko jednego rodzaju muzyki. A jak jest z muzykami ze świata „akademickiego”? Jaką muzyką rozrywkową inspirują się w swojej pracy? Czego słuchają w wolnych chwilach? Pytamy ich o to co miesiąc.

Dyrygent gra na wszystkich instrumentach

Marzena Diakun - wywiad
Mwm-wakacje-2017-8
Była w swojej młodej karierze szefową Wrocławskiej Orkiestry Młodzieżowej, asystentką podczas 75. Tanglewood Music Festival (zaczynali tu między innymi Leonard Bernstein, Seiji Ozawa, Claudio Abbado), zdobyła Taki Concordia Fellowship – stypendium ufundowane przez Marin Alsop (promuje najlepsze kobiety-dyrygentki na świecie). Asystowała Marin Alsop podczas koncertów festiwalu BBC Proms. Kilkana...

Perła Saksonii

Mwm-wakacje-2017-14
„Za panowania Augusta II i Augusta III pomiędzy Warszawą a Dreznem związek był ścisły, stosunki je łączyły mnogie. Dwór przenosił się z Polakami, kapelą i myślistwem polskim do Drezna, potem z Saksonii z teatrem, aktorami i pięknościami swymi do Warszawy. [...] Aż do początku XIX wieku i dłużej, z pewną sympatią niewyrozumowaną oglądano się u nas na Saksonią, jakby na kraj spowinowacony. Uchodz...

Niewolnicy muzyki

Mwm-wakacje-2017-18
Niewielu spędza z muzyką tyle czasu, co jej twórcy oraz znani z sal koncertowych i nagrań wykonawcy. Zazwyczaj przygotowują się do swojego zawodu od najmłodszych lat, więc sposób, w jaki odbierają dźwięki, wynika z doświadczeń wyniesionych ze szkoły muzycznej i codziennej, wielogodzinnej pracy. Obecne przy percepcji muzyki emocje to jedno (choć rozwijają się one w różnym stopniu, towarzyszą zar...

Uczymy się od naszych gitar

Claudio Maccari i Paolo Pugliese - wywiad
Mwm-wakacje-2017-22
W XIX-wiecznych szkołach gitarowych nie ma ani słowa na temat stylu, sposobu gry, a to dlatego, że styl był wówczas znany każdemu. Jak zatem my dzisiaj możemy dotrzeć do istoty stylu? Trzeba czytać szkoły śpiewu, które zawierają wiele szczegółowych uwag na ten temat. Trick polega na tym, żeby sięgnąć po szkoły pisane wiele lat później, bo wówczas autor potrzebował wyjaśnić czytelnikom, jaki był...

Czysty porządek uczuć i tonów (II)

Jacek Hołówka - wywiad
Mwm-wakacje-2017-28
„Platon muzyki nie lubił i zapewne nie chciał jej słuchać”. Kilku innych wielkich filozofów również nie ceniło muzyki, „ponieważ nie zawiera myśli, które dałoby się ubrać w słowa”, mówił w pierwszej części rozmowy z Michałem Nowakiem profesor Jacek Hołówka. „Mówi się, że muzyka łagodzi obyczaje – dodawał. – To prawda, ale tylko częściowa. Muzyka czasami […] powoduje, że obyczaje stają się dziks...

Muzyka drzew

2058889-drzewa-w-lesie
„Po dziś dzień zachwyca mnie i pokrzepia indywidualne piękno każdego drzewa, nieskończona mnogość kształtów i barw. Zawsze rozkoszuję się widokiem tańczących na wietrze gałęzi, wsłuchiwaniem się w śpiewne łkania i westchnienia albo szelestem liści szepczących swoje tajemnice. Piękno, harmonia, siła i ład to wartości estetyczne, które według mnie biorą się z kształtu i życia drzew” – fragment au...

Wariatka z Concertgebouw

Maxresdefault
Szukaliśmy czegoś zupełnie innego. O ile mnie pamięć nie myli, nagrania Mahlerowskiej Pieśni o ziemi pod batutą Bruno Waltera, z 1936 roku. Wieczory na długich recenzenckich wyjazdach czasem przechodzą w całonocne czuwania: zaczyna się od rozmowy o ledwo minionym koncercie, kończy w morzu dygresji, z którego co chwila wyławiamy jakieś dawno zapomniane archiwalia, spierając się o detale wykonawc...

Herbert Blomstedt i tradycja niemiecka

Herbert_blomstedt_02__martin_uk_lengemann1
Rozmowy z Herbertem Blomstedtem to lektura fascynująca. Urzekają pięknem języka i dyskretną mądrością. Znaleźć je można w książce Mission Musik, przygotowanej przez niemiecką dziennikarkę Julię Spinolę, która pyta Blomstedta o dzieciństwo, karierę, wiarę i poglądy estetyczne.