Pozostałe numery
września 2017
„Gdyby chcieć namalować obraz, na którym Bach rozpoznałby sam siebie, należałoby wziąć malowidło Lucasa Cranacha przedstawiające Lutra”. Johann Hinrich Claussen
Mwm-wrzesien-2017-1

Kompozytor bez granic

Mwm-wrzesien-2017-60
Dziś odpowiedź na pytanie o najważniejszego kompozytora baroku niemieckiego wydaje się jednoznaczna i brzmi „Johann Sebastian Bach”. Ale współcześni Bachowi miłośnicy muzyki nie zgodziliby się z nią i wskazaliby bez cienia wątpliwości na Georga Philippa Telemanna, którego dwieście pięćdziesiątą rocznicę śmierci obchodzimy w tym roku.

Po godzinach

Grażyna Pstrokońska-Nawratil
Nawratil2
Stare powiedzenie mówi, że nie należy dzielić muzyki na klasyczną i rozrywkową, a jedynie na dobrą i złą. Prawdziwości tych słów dowodzimy sami – mało kto przecież ogranicza się do słuchania tylko jednego rodzaju muzyki. A jak jest z muzykami ze świata „akademickiego”? Jaką muzyką rozrywkową inspirują się w swojej pracy? Czego słuchają w wolnych chwilach? Pytamy ich o to co miesiąc.

Na początku było słowo

Mwm-wrzesien-2017-10
Mniej więcej dwa i pół wieku temu rozpoczął się w naszym kręgu kulturowym ekspansywny rozwój muzyki instrumentalnej, która szybko zdominowała życie muzyczne. W ciągu XIX stulecia powstawały coraz liczniej orkiestry, towarzystwa muzyczne, filharmonie, kultywujące muzykę kameralną i symfoniczną, a zarazem stymulujące twórczość kompozytorską w tych dziedzinach. Utrwalił się zwyczaj dawania regular...

Stawiam na Bacha

Ottavio Dantone – wywiad
Mwm-wrzesien-2017-18
Konstrukcja kompozycji Bacha – czy fugi, czy jakakolwiek innej formy – jest wspaniale dopracowana, precyzyjna. Ale to nie oznacza, że muzyka wyzbywa się ludzkich emocji. Takie połączenie jest największą umiejętnością, jaką może opanować kompozytor.

Czwarta Wratislavia z Gardinerem

Mwm-wrzesien-2017-26
Za co kochamy sir Johna Eliota Gardinera? Za to, że wielkim dyrygentem jest. I wielu to wystarcza, nie trzeba tłumaczyć zachwytu ani fascynacji. Na czym polega fenomen jednego z najwybitniejszych dyrygentów na świecie?

Wszystko, co istnieje

Mwm-wrzesien-2017-34
Podobno gdy rozum śpi, budzą się upiory. Prawdziwą zgubę przynosi jednak rozum pozbawiony emocji. A w muzyce, tak jak i w nas, te dwa obszary wciąż się przenikają, nie mogą bez siebie istnieć i nieraz w zaskakujący sposób jeden podszywa się pod drugi. Czy jest sens precyzyjnie rozdzielać to, co jest jednością?

Dźwięk, który mówi

Vittorio Ghielmi – wywiad
Mwm-wrzesien-2017-42
Paganini był znany z umiejętności grania słów na skrzypcach, potrafił zagrać imiona albo to, co miał akurat do powiedzenia, na przykład „dobry wieczór”. Ta zdolność była zawsze postrzegana jako żart, zabawa, ale ja uważam, że Paganini był spadkobiercą antycznej tradycji, w której centralna pozycja słowa była fundamentalna dla całej muzyki.

Bez muzyki nie byłoby reformacji

Pięćsetlecie reformacji. Christiane Wiesenfeldt – wywiad
Mwm-wrzesien-2017-66
Luter zdawał sobie sprawę ze znaczenia wspólnego śpiewu dla świadomego przeżywania wiary. To właśnie wspólny śpiew stał się siłą napędową reformacji i przyczynił się w niedługim czasie do umuzykalnienia wspólnoty wiernych. Muzyka stała się istotnym elementem praktykowania nowego wyznania.

Siedem myśli o muzyce współczesnej, które doprowadzają mnie do szaleństwa

Współpraca
Mwm-wrzesien-2017-72
Zwracam się do Ciebie. Mam propozycję. Potrzebowałbym. Może moglibyśmy. Mam plan i pomyślałam o Tobie. Chciałabym, żebyś. Od dłuższego czasu noszę się z. Mam taki pomysł. Właśnie dlatego ty. Dobrze się składa.

O „La Clemenza di Tito”

1200px-cesareborgia
„Mam nadzieję, że szczęście będzie po twojej stronie. Miły bracie, ten świat jest pełen pułapek i niebezpieczeństw. Możesz przypadkiem trafić na wściekłego byka, który uciekł ze swojej zagrody i w furii zmiażdży cię swymi nogami. Możesz też trafić na fanatyka religijnego, który weźmie cię za heretyka, przykuje do słupa i spali żywcem. Może ci się też przytrafić wypicie kielicha wspaniałego wina...

Co kto lubi

Aleksandra Rupocińska
A8e607810721f8b4007065a3114e9291
Muzyka nazywana „klasyczną” to wszechświat niemal niezmierzony. Kto chce go poznać, staje przed problemem – od czego zacząć. W takiej sytuacji warto zwrócić się do znawców – zawodowych muzyków, ale też wytrawnych melomanów amatorów – gdyż każdy z nich ma listę swoich ukochanych kompozytorów i ulubionych dzieł. I niekoniecznie są to wybory oczywiste – najwięksi geniusze lub wiekopomne arcydzieła...

Duch i muzyczna materia

523941_97730625-1920x1271
Duchowość i religijność w nowej muzyce to temat równie trudny jak duchowość i religijność współczesnego człowieka Zachodu. Muzyka odbija tarcia występujące w społeczeństwie: dla jednych religia jest dobrem, systemem wartości, w którym upatrują podstaw cywilizacji, dla innych wiąże się z opresyjnością władzy; okazuje się czymś niejasnym, nieprzekonującym, fałszywym.

Pięć wieków „Stabat Mater”

Maxresdefault
W moim przypadku zaczęło się od muzyki Karola Szymanowskiego. Jego Stabat Mater, jeden z najpiękniejszych utworów, jakie skomponował, na długo stał się synonimem opracowania tekstu średniowiecznej sekwencji.

Gdy rozum nie śpi

Debaty_ankiety-i-podsumowania_krytyka-krytyki
Ludzie kochają muzykę. Ta rzekomo najbardziej abstrakcyjna ze sztuk najdobitniej przemawia do naszych emocji. Łaskocze nas po neuronach, dudni nam we wnętrznościach, godzi prosto w serce.

Totalne wyjście masek w Zawara

Maski-nuna-jpg
Z czym kojarzą się nam maski w Afryce? Bardzo często w pierwszej kolejności z czarną magią, zaklinaniem złego, rzucaniem czarów, z tajemnicą, której biały człowiek się lęka.

Monteverdi, nasz brat

Mwm-wrzesien-2017-54
To było jak grom z (bardzo) jasnego nieba, nic na to nie poradzę, ale ten wytarty frazeologizm przystaje w tym przypadku do rzeczy jak rękawiczka do dłoni. Dokładnie trzydzieści lat temu usłyszałem Vespro della Beata Vergine Claudia Monteverdiego w niezniszczalnym nagraniu Nikolausa Harnoncourta.