Pozostałe numery
February 2018
„Z każdym dniem w coraz większym stopniu przenikają mnie uczucie i namysł budzone przez ukrytą relację, która łączy dzieła geniuszu”. Ferenc Liszt, list do Hectora Berlioza
Mwm-luty-2018-1

Kursy czy konkursy

Mwm-luty-2018-18
Każdy muzyk ma swoją indywidualną drogę rozwoju zawodowego. Jedni zdobywają laury międzynarodowych konkursów, inni decydują się na udział w kursach mistrzowskich, jeszcze inni łączą jedno z drugim. Nikt nie prowadzi statystyk, jaki procent zdobywców pierwszych nagród robi dalszą karierę, ilustrują to natomiast jednostkowe przykłady.

Orfeusz Gardinera

Krystian Adam Krzeszowiak – wywiad
Mwm-luty-2018-25
Na początku to był tylko Maestro i czułem wielki dystans. Obecnie nasza relacja jest bliższa, bardziej ojcowska. Myślę, że Gardiner ma do mnie większe zaufanie i nie narzuca interpretacji, daje więcej wolności. Cenię też w nim to, że jest wymagający i stale coś zmienia w śpiewanych przez nas rolach. To piękna cecha człowieka, który oczekuje od nas, że będziemy równie twórczy.

Sestyna o życiu po śmierci Davida Munrowa

Maxresdefault_(1)
Pod koniec lat sześćdziesiątych wyglądał jak jeden z hipisowskich trubadurów w typie Donovana, a później trochę jak Elliott Gould w Długim pożegnaniu, ale kiedy pierwszy raz usłyszałem jego Consort, nie mogłem tego wiedzieć, bo nie było jeszcze książki adresowej twarzy, a przeszłość miała zupełnie inną przepustowość. Wystarczyło S’on me regarde, żebym ani tamtego lata, ani już nigdy nie po...

Muzyka niepodległa

Mwm-luty-2018-8
Nie do końca wierzę w tak zwaną muzykę polską. Sądzę, że sztuka przekracza narodowe etykiety. Jak jednak nazwać to zjawisko, które niewątpliwie zaistniało w XX wieku, pozbawione precedensu w historii ziem między Odrą a Dnieprem?

Zwycięzca

Andrei Ioniţă – wywiad
Przed wyjściem na estradę w ostatnim etapie Konkursu im. Czajkowskiego popatrzyłem w lustro i powiedziałem: „Andrei, to ostatni raz”. I faktycznie, nie ma sensu dalej rywalizować, wygrałem najważniejszy dla wiolonczelistów konkurs. To niesamowite, jak po zwycięstwie w Moskwie, w ciągu kilku dni otworzyły się dla mnie drzwi na całym świecie – zagrałem już w Musikverein, współpracuję z maestro Va...

Gould, Mozart i drony

Bartosz Waglewski – wywiad
Mwm-luty-2018-28
Bartosz Waglewski to człowiek wielu talentów. Od lat z powodzeniem realizuje się jako wokalista, autor tekstów i instrumentalista. Jego konsekwentna postawa artystyczna zaowocowała uznaniem publiczności i krytyków – otrzymał Paszport „Polityki” i wielokrotne nominacje do Fryderyków. Każda premiera fonograficzna opatrzona jego nazwiskiem (bądź nieodłącznym pseudonimem „Fisz”) cieszy się niesłabn...

Rzeźnicy z Bejrutu

Mwm-luty-2018-32
Kiedy w sierpniu 1975 roku w Bejrucie urodził się Mazen Kerbaj, libańska wojna domowa trwała już od kilku miesięcy. Kiedy rok później urodził się Sharif Sehnaoui, walki rozlały się na cały kraj, a masakry osiągnęły swoje apogeum. Dziś tak Kerbaj, jak i Sehnaoui są uznanymi artystami, ale wojna – trwająca z mniejszym lub większym natężeniem przez piętnaście lat do 1990 roku – wywarła olbrzymi wp...

Daleko, w Ameryce

Du_yun-press-photo-3-1024x682
W świecie muzyki współczesnej rozgorzała w ostatnich latach dyskusja o nieobecności muzyki tworzonej przez kobiety w programach koncertów i festiwali. Artyści i artystki, krytycy i krytyczki często zagadują o to kuratorów. To znak czasu, w którym także opór, który napotyka idea parytetów, jest ogromny. Tak duży, że zgromadzeni w Warszawie w ubiegłym roku dyrektorzy festiwali muzyki współczesnej...

Lady Jazz na salonach

Gershwin-04
Rytm naszego życia muzycznego wybijają rocznice. Ta bardzo symptomatyczna cecha kultury XXI wieku więcej jednak mówi o współczesności niż o przeszłości. Dowodzi bowiem, że wszystko, co wpadnie nam w ręce, zostaje zaabsorbowane i uznane za niezbędną część kultury dnia dzisiejszego.