Pozostałe numery
March 2018
„Mazurki Szymanowskiego […] są melodyjne, koronkowe, czarujące oraz – dla piszącego te słowa recenzenta – rozczarowujące”. Virgil Thomson
Mwm-marzec-2018-1

Kontynent: Vivaldi

Mwm-marzec-2018-23
Antonio Vivaldi – zastanawiam się, do której epoki przynależy, gdzie jego miejsce? Może w ogóle znajduje się poza czasem? Jego twórczość staje się przecież koronnym argumentem, że współczesność żywi się niemal wyłącznie przeszłością (wspominana niedawno rocznicomania jest zresztą jednym z wcieleń zjawiska).

Wszystko i nic

Rinaldo Alessandrini – wywiad
Mwm-marzec-2018-10
Muzyka Vivaldiego jest ulotna, a jednocześnie głęboka, równie lekka, co intelektualna – i każdy z tych aspektów można co dzień odczytywać w innym świetle. Nie zamieniłbym Vivaldiego na żadnego innego kompozytora.

Wszystkie wcielenia Vivaldiego

Mwm-marzec-2018-14
Ksiądz, skrzypek, genialny wirtuoz, autor znakomitej muzyki instrumentalnej, religijnej i operowej, impresario, twardo negocjujący biznesmen, uzdolniony nauczyciel. Antonio Vivaldi miał wiele twarzy.

Konserwatywny rewolucjonista

Michael Talbot – wywiad
Mwm-marzec-2018-18
Vivaldi preferował tworzenie tego, czego pragnęła publiczność, a także chciał oferować to, co jest już znane, więc w pewnym stopniu się powtarzał. To normalne, że kompozytorzy ustalają, mówiąc dzisiejszym językiem, swoją markę. Tak samo jednak jak pozostałych kompozytorów Vivaldiego pociągała także innowacyjność, próbowanie nowych zestawień instrumentalnych i możliwości strukturalnych. Jego utw...

Agitata da due venti, czyli subiektywny wybór nagrań Vivaldiego

Mwm-marzec-2018-26
Kiedy mowa o wykonywaniu muzyki XVII czy XVIII wieku, słuchacze, zwłaszcza ci bardziej zapaleni, mają tendencję do okopywania się na jednym z dwóch biegunów. Zasadniczo dzielą się na zwolenników tak zwanego wykonawstwa historycznego (znanego też pod skocznym kryptonimem HIP – historically informed performance), powstałego w latach siedemdziesiątych XX wieku, którzy odrzucają wcześniej ukształto...

Ksiądz i książę

Mwm-marzec-2018-30
Nie bez przyczyny krytycy ochrzcili Giuliana Carmignolę mianem „księcia skrzypiec barokowych”. W jego interpretacjach dzieła włoskich mistrzów, szczególnie Antonia Vivaldiego, olśniewają przepychem, zaskakują szczególnego rodzaju narracją, nieprzewidywalną dramaturgią, zmiennością brzmień i nastrojów, metrum i harmonii. Koncerty Rudego Księdza w wykonaniach Carmignoli to prawdziwy leksykon baro...

Prywatna prawda

Der_autor
Czy wykonanie muzyczne może być prywatną wypowiedzią? Od czasu, kiedy kompozytor zyskał w opinii słuchaczy nadludzką moc jednostki wybranej, wiedzącej więcej, kapłana sztuki (a zatem od jakichś niespełna dwóch stuleci), trwa w świecie muzyki partyturowej dyskusja o prawach wykonawcy.

Jeśli kwietniowego dnia Szigeti

Szigeti_jozsef
1. Zabierasz się do słuchania płyty z występem Bartóka i Szigetiego w waszyngtońskiej Bibliotece Kongresu. Robisz tak co roku na początku kwietnia: rozluźniasz się, wytężasz uwagę, oddalasz od siebie każdą inną myśl. Słuchasz trochę na pożegnanie zimy, a trochę na pohybel własnym meteopatycznym przypadłościom. Myślisz, że skoro tak zagrali, ledwie co opuściwszy brnącą w wojnę Europę i rozfaszy...