Pozostałe numery
May 2018
„Nie jestem pesymistą, idiota jest jednak naszą rzeczywistością, naszą condition humaine”. Wiktor Jerofiejew
Mwm-maj-2018-1

Muzyczny tłumacz

Mwm-maj-2018-8
W partyturze tkwi jedyna słuszna prawda dla każdego wykonawcy. Prawda, której powinien się trzymać i do której powinien dążyć, budując własną interpretację. Nigdy nie wolno przekroczyć cienkiej linii między kreowaniem własnej wizji utworu a pisaniem go na nowo.

Muzyka jako wolność i jako narzędzie manipulacji: 1939–1945

Mwm-maj-2018-14
Muzyka na terytoriach startej z map Polski, znajdujących się pod okupacją III Rzeszy, to terytorium walki – podobnie jak inne dziedziny zarówno życia, jak i sztuki. W przypadku byłych obywateli Rzeczpospolitej to walka o psychiczne przetrwanie, o ludzką godność samostanowienia, o duchowe przestrzenie wolności, swobodę myślenia i odczuwania.

Jak śpiewaczka z Melbourne nieśmiertelność zyskała

Nellie-melba-1e8b5987-bda7-4d6d-9349-4aeeebe753e-resize-750
Przez blisko czterdzieści lat była ozdobą światowych scen i jedną z najsłynniejszych śpiewaczek epoki wiktoriańskiej i edwardiańskiej. Nie licząc melomanów, dziś jej nazwisko kojarzyć mogą nie tylko miłośnicy słodkości, ale także wielbiciele brytyjskiego serialu Downton Abbey, w którym w jej rolę wcieliła się słynna nowozelandzka sopranistka Kiri Te Kanawa, podobnie jak Australijka – posiadaczk...

Kto ma oczy, niech słucha

Grażyna Jaskierska-Albrzykowska o rzeźbie
Mwm-maj-2018-20
Podtytuł wystawy „Rezonanse Sztuki VIII” nawiązuje do jednej z rzeźb Jerzego Fobera Kto ma oczy niech słucha. W gmachu Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu – w holu, korytarzach i licznych zaułkach – pokazywane są prace takich artystów, jak Maciej Albrzykowski, Marcin Berdyszak, Mariusz Białecki, Sławomir Brzoska, Jerzy Fober, Grażyna Jaskierska, Robert Kaja, Jan Kucz, Adam Myjak, Andrzej Szare...

Zachwyt i prawda (2)

Robert Piłat – wywiad
Mwm-maj-2018-26
Czy w muzyce ważne jest brzmienie, czy tylko idea muzyczna? Czy zachwyt może być kryterium prawdy? Jak to się dzieje, że muzyka może jednocześnie wywoływać wzruszenia i być przygodą intelektualną? Na te i inne pytania odpowiadał w pierwszej części rozmowy z Hanną Szczęśniak profesor Robert Piłat. Przekonywał także, że najważniejsze jest bycie blisko muzyki, wszystko jedno jakiej, „bo ta w różny...

Górecki improwizowany

Mwm-maj-2018-32
„Ten gość słyszał dźwięki, jakby leciał przez kosmos: płaszczyzny, planety, ponakładane soundy smyczków, współbrzmienia”, wylicza saksofonista altowy i improwizator Maciej Obara. „Po jednym z koncertów i dość mocnych psychodelikach włączyliśmy jego płytę w naszym vanie. Od pierwszych dźwięków poczułem magnetyzm, któremu nie da się oprzeć i którego nie da się pomylić z niczym innym. Słuchaliśmy ...

Przyjemność partycypacji. Pytanie 1.

1280x1280
„Muzyka awanardowa zapomniała o przyjemności” – powiedział Hubert Zemler w audycji poświęconej In C Terry’ego Rileya, dziełu, którego wykonanie przygotował na kolejne urodziny radiowej Dwójki. Według znakomitego polskiego perkusisty In C miałoby być właśnie utworem, który tę przyjemność słuchaczowi daje.

Najlepsza muzyka na świecie?

3f587b-20160219-aaron-copland
„Największa symfonia amerykańska”. Nie miał wątpliwości Siergiej Kusewicki, dyrygent, który 18 października 1946 roku w Bostonie poprowadził prawykonanie dzieła. Był zresztą autorem zamówienia złożonego u Aarona Coplanda. Kusewicki dodał jeszcze, że muzyka ta po prostu płynie „z serca do serca”.